23.1.2014

Superdieetin 3. viikko



Hiphei, Superdieetin kolmas viikko on jo kohta taputeltu! Vielä homma tuntuu mielekkäältä ja virtaa dieettaamiseen riittää, luovuttaminen ei ole käynyt mielessä. Omalla kohdallani helpottaa hommaa huomattavasti se, että mieheni noudattaa samaa ruokavaliota kanssani, joten meillä ei turhia herkkuja ja kiellettyjä ruokia notku pöydässä tahtoa horjuttamassa. Ennen dieettiä me oltiin pahassa sokerikoukussa molemmat, makeaa oli PAKKO saada joka päivä, aina enemmän.



Meille on kahdessa viikossa tullut hyvä rutiini dieetin noudattamiseen, kaupassa käymme listan kanssa ja ostamme vain maitorahkaa, raejuustoa, 10% naudan jauhelihaa, kanaa, proteiinipatukoita ja vihreitä vihanneksia. Kananmunia hankimme tarjouksesta kerralla reilumman erän, Tarjoustalon euron munat- päivät on kova sana :D Jos kävisimme ruokakaupassa vain kerran viikossa, saisimme kantaa jääkaappiin mm. 28 purkkia maitorahkaa, 6 kiloa lihaa ja 8 kiloa vihanneksia. Ja siinä olisi vain meidän kahden ruuat. Teemme ruokaa kerralla isomman satsin, jonka punnitsemme ja pakkaamme annosrasioihin lihat, riisin ja vihannekset. Punnitsen myös cashew- pähkinät valmiisiin eriin pieniin pusseihin, näin ruokaa ei tarvitse joka kerta punnita vaan voi vain ottaa jääkaapista valmiit ruuat, kipata lautaselle ja lämmittää ne. Lisäravinteista olemme ottaneet käyttöön vain Wheyn lisäproteiiniksi, Fiber- kuitulisän ja lesitiinin. Perus vitamiinit menee joka päivä, kuten ennenkin dieettiä. Itse en imetyksen takia voi (enkä halua) muita mömmöjä ottaa, mutta tulevaisuudessa olisi kyllä kiva tietää saanko harjoitteluun esimerkiksi lisää tehoa latausjuomalla tai vihreä tee- kapseleilla!
Vaikka ohjeita en täällä saakaan sellaisenaan julkaista, jotain dieetin perusperiaatteita voin kuitenkin kertoa.

  • Dieetillä syödään aamupala, 2 ateriaa, välipala ja iltapala
  • vain vihreitä vihanneksia, kuten kurkkua, parsakaalia, kesäkurpitsaa, paprikaa.
  • ateriaväli ei saisi ylittää 3 tuntia
  • proteiinia syödään runsaasti
  • ruokaan lisätään hyviä öljyjä
  • vettä juodaan 3-4l päivässä
  • myös lisätyn suolan määrä on ilmoitettu ja sekin on kaikki syötävä, päivän päätteeksi loput suolat vaikka kipataan veden kanssa naamariin :)
  • kaikki dieetissä ruokavaliossa olevat ruuat syödään, on yhtä paha syödä liikaa kuin jättää jotain syömättä
  • hyvä keittiövaaka on tärkeä dieetin ruokavalion noudattamisen kannalta!

 Koska itse diettaan vain ruokavalion ja satunnaisen aerobisen voimalla, noudatan ruokavaliossa lepopäivien (=ei saliharjoittelua) ruokaohjeita. Hiilarit ovat siis vähemmällä. Kuitenkin olen silloin tällöin lisännyt päivään jonkin hiilarilähteen lisäksi (imetyksen vuoksi), yleensä hedelmän tai viipaleen Real-leipää.  Mitä olen dieetin aikana kaivannut? Oletin kaipaavani enemmän kaikkea "epäterveellistä", mutta itseasiassa eniten olen kaivannut tuoretta, itse leivottua lämmintä sämpylää ja korvapuustia! Ruuassa ei ole ollut valittamista, mausteita ja suolaa saa käyttää runsaasti ja annoskoot ovat reiluja. Olemme siis syöneet oikeasti hyvää ja maistuvaa ruokaa! Rahkaan kun lisää lesitiinin, siitä saa kermaisempaa ja mansikanmakuinen Whey tuo makeutta. Marjoja saa rahkan sekaan kipata reilusti. Viikonloppuisin herkuttelemme aamuisin 6-8 munan valkuaismunakkailla, joihin heitetään sekaan reilusti mausteita: bruchetta-maustetta, chiliä, pippuria ja suolaa. Nam!

Ruuista suosikiksemme on noussut taco-maustettu kana, joka ei tosiaan välttämättä kaipaa seurakseen kasvisten lisäksi edes riisiä. Siihen teemme joskus lisukkeeksi rasvattomasta luonnonjogurtista ja mausteista kastikkeen, johon voi dippailla kurkkua, paprikaa ja tulisesti maustettua kanaa.


Tuosta suolasta sen verran, että itse ekan viikon alussa muistin kyllä tunnollisesti lipittää kaiken ohjeissa mainitun veden, mutta suolan määrää en tarkkaillut. Sitten iski ihan hirveä päänsärky johon lääkkeet eivät tehonneet ja foorumilta löysinkin siihen syyn; suolavaje. Muutama kide ruususuolaa suuhun silloin tällöin päivänmittaan niin päänsärky ja heikotus ovat pysyneet poissa! Päänsärky saattoi johtua myös sokerin vieroitusoireista.

Sokeri on todella koukuttavaa tavaraa, eikä sitä suotta verrata koukuttavuudessa huumeisiin! Eka viikko oli pahin, sitten alkoi helpottaa, nyt kolmannella viikolla sokeria ei enää kaipaa, makea prodepatukka ja hedelmä vievät makeannälän helposti :) Entäs se kiinnostavin juttu, muutokset painossa? Paino on laskenut kahdessa viikossa parisen kiloa, mutta siitä mun ongelmakohdasta, vyötäröltä, on kadonnut 4 cm!! Aika mahtavaa :) Saa nähdä hymyilyttääkö vielä neljännellä viikolla, hiilarit senkuin vähenee...mutta ensi viikolle  on luvassa myös tankkauspäivä johon kuuluu mm. vaniljajäätelöä ja mansikkahilloa :P


Jenni




3 kommenttia:

  1. Huh, mä kuolisin tolla dieetillä! :) Lukuisten allergioitteni ja nirsoiluni vuoksi en pystyisi elämään tuolla ruokavaliolla kauaa:) Noista kasviksista esimerkiksi suuhun menisi vain kurkku ja salaatti.

    Hienoja tuloksia on tullut parissa viikossa! Nesteet ne ensin pois lähtee tietty, mutta tuo on varmasti todella palkitsevaa ja motivoivaa. Tuo sokerikoukku on kyllä karmea koukku! Itse olin viime keväänä 3 kk täysin ilman sokeria missään muodossa. Kroppa kapinoi viikon verran, sitten sitä ei enää edes kaivannut. Nytkään en enää syö sokeria samalla tavalla kuin ennen, vaikka totaalilakkoa en pidäkään. Montako viikko tämä teidän dieetti vielä kestää? Kiva kuulla kyllä lopulliset tulokset sitten! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ei tämä mikään herkuttelu-dieetti ole, mutta kunnon ruokaa saa syödä! :) Lukuisia ruoka-aineita pystyy korvaamaan, kaikki lihat ja kaikki maitotuotteet esimerkiksi. Sallittuja kasviksiakin on paljon. Kyllä minäkin mieluummin tomaattia söisin kuin vihreetä paprikaa, mutta kun omia mielihalujani noudattamalla olen itseni tähän kuntoon syönyt niin parempi nyt kokeilla muuta ;)

      Nesteet tosiaan lähtee ensin, katsotaan mitä mittanauha näyttää lopussa. Se ja peili keroo enemmän kuin vaaka :) Kuusi viikkoa kestää dieetti kaikenkaikkiaan! Nyt mennään puolessa välissä.

      Poista
  2. Mä olen kans samalla dieetillä ja hyvin on kyllä mennyt! :)
    Tsemppiä sinnekkin!

    VastaaPoista

Kaunis kiitos kommentistasi! :)