1.2.2014

Super(dieetti)ruokaa



Valitan, dieettijutut senkuin jatkuu ;) Kuten olen jo maininnutkin, tämä dieetti ei vastaa laisinkaan mun käsitystä "dieetistä". Olen ajatellut että dieetillä syödään mautonta heinää ja ylipäätään vain vähän ruokaa. Olen ollut ihan hakoteillä! Nyt olen syönyt suurempia annoksia kuin koskaan ennen, ilman ähkyä. Oikeasti maistuvaa, oikeaa ruokaa! Paljon. Usein.


Itsetehtyä kebabia, riisiä ja vihanneksia.


Mitä mä sitten ennen tätä dieettiä söin kun söin paljon vähemmän ja silti painoni vain nousi? Enkä nyt puhu raskauden aikaisesta luonnollisesta painonnoususta.

  • Aamuisin n.klo 8.00 ennen töihin lähtöä join puoli litraa kahvia maidolla ja vettä.
  • Töissä puolen päivän aikaan söin yleensä ruisleivän, päällä Oivariinia, juustoa ja kinkkua ja maustetun jugurtin.
  • Jos oli hyvä päivä, olin muistanut ottaa mukaan edellispäivän ruokaa tai mikrovalmisruuan.
  • Pitkin päivää saatoin nälissäni napsia kaapista keksejä ja join lisää ja lisää kahvia.
  • Illalla kuuden maissa kotona olin jo niin nälkäinen että olisin voinut syödä jääkaapin tyhjäksi! Söin päivän ensimmäisen lämpimän aterian n.klo 19. Se oli yleensä ihan perusruokaa, kuten makaronilaatikkoa. Valitettavan usein kuitenkin skippasin koko ruuan syömällä pari ruisleipää juustolla ja kinkulla. 
  • Illalla saatoin napsia karkkia tai keksejä ja iltapalan söin n. klo 22, ette ikinä arvaa- pari ruisleipää juustolla ja kinkulla :D

Ruokavalioni koostui siis lähinnä ruisleivästä, sokerisista jugurteista ja kahvista. Hedelmiä onneksi söin silloinkin, mutta esim. proteiinit ja hyvät rasvat loistivat poissaolollaan. Ateriarytmistä ei ollut tietoakaan ja söin aivan liian vähän. Kaloreita kyllä kertyi. Pää särki usein ja olo oli tosi voimaton. Väsyksissäni kiskoin litratolkulla kahvia ja napsin keksejä, joiden voimalla jaksoin taas hetken.

Joten tämä ruoka ei vain tunnu dieettiruualta! Tässä muutama esimerkki ruuista, joita me ollaan tällä dieetillä syöty ekan kolmen viikon aikana. Huomaatte kuvista, että olen tosiaan hiukan kaidan tien reunamilla kuljeskellut, kaikki kasvikset eivät lautasellani ole vihreitä, vaan olen silloin tällöin pistänyt elon risaiseksi porkkanalla ja värillisellä paprikalla! Wicked ;)

Aamiainen / iltapala

Aamu- ja iltapalalemppari, rahkaa ja marjoja. Lisänä Whey, kuitu ja lesitiini.

  • rasvatonta maitorahkaa
  • marjoja
  • Fast:n Whey- proteiinijauhetta Mansikka
  • Fiber- kuitulisää
  • soijalesitiiniä
Lisäksi juon pari kuppia kahvia maidolla ja n.1l vettä. Aamulla otan myös kilpirauhaslääkkeen, c- vitamiinin, monivitamiinin ja Q10- kapselin.

 Lounas / päivällinen
Kanaa, riisiä ja vihanneksia.
  • riisiä
  • maustamattomia kanan fileepihvejä, paloitellaan, paistetaan ja maustetaan taco-mausteella
  • kurkkua, paprikaa, rucolaa
  • avokadoöljyä
Välipala

Välipalana omena, cashewpähkinöitä ja prodepatukka.
  • hedelmä
  • vettä ja kahvia
  • proteiinipatukka
  • cashewpähkinöitä
Patukan kanssa maistuu kupillinen kahvia :)

Lounas / Päivällinen
Kanaa, riisiä, vihanneksia ja raejuustoa

  • Maustamattomia kanan fileepihvejä, paloitellaan, paistetaan ja maustetaan 
  • riisiä
  • rasvatonta raejuustoa
  • kukkakaalia, paprikaa, kurkkua
  • oliiviöljyä 

Lounas / Päivällinen

Jauheliha- kukkakaali- paprikapaistos, riisiä, raejuustoa ja vihanneksia.

  • 10% naudanjauheliha paistetaan ja maustetaan
  • pannulle sekaan kukkakaalia ja paprikaa
  • riisiä
  • rasvatonta raejuustoa
  • paprikaa
  • rypsiöljyä
Lounas / päivällinen

Lohta, riisiä ja höyrytettyjä vihanneksia.
  • Kirjolohi uuniin suolattuna ja pippuria päälle
  • riisiä
  • höyrytettyä kukkakaalia, parsakaalia, (porkkanaa), päälle suolaa
  • avokadoöljyä

Päivän toisen aterian olen syönyt ilman riisiä / pastaa / perunaa. Vain lihaa tai kanaa ja kasviksia siis.
Iltapalaksi syön saman rahkasetin kuin aamulla, ilman lesitiiniä. Illalla otan c- vitamiinia, kalaölykapselit, kalkkitabletit ja vahvan  D-vitamiinin. Pitkin päivää juon vettä, yhteensä 4l päivässä. 

Nyt dieettiä on takana kohta neljä viikkoa, kaksi viikkoa vielä edessä. Tällä neljännellä viikolla hiilareita on vähennetty ja tälle viikolle ajoittui myös tankkauspäivä, siitä kerroinkin edellisessä postauksessa. Viidennen viikon ruokavaliosta hiilareita on vähennetty entisestään, tällä pyritään saamaan kroppa ketoosiin. Itse kuitenkin jatkan neljännen viikon tapaan, en riskeeraa imetystä ketoositilalla.

Ilmoittauduin muuten Crossfit- valmennukseen joka alkaa huomenna! :) 30; hintaan kuuluu kaksi ohjattua yhteistuntia personal trainerin kanssa ja kirjalliset ohjeet itsenäiseen jatkoon. Crossfit on lajina niin rankka, että liikkeet on ehdottomasti osattava suorittaa oikein. Niinpä lajiin tutustuminen on hyvä aloittaa ammattilaisen opastuksella! Onko crossfit- treenareita teissä lukijoissa? Ootteko tykänneet?  Voipi olla että edessä on niin hitokseen kovat treenit, et mie romahan kuntokeskuksen lattialle ;)


Jenni






8 kommenttia:

  1. Valkoinen riisi on ravintoköyhää ja huonoa dieettiruokaa. Siinä on vähäisesti ravintoaineita ja annoksissasi sitä on aika paljon. Vaihda vaika luomukvinoaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huonoa dieettiruokaa se ei ole, ravintoköyhempää kyllä varmasti kuin kvinoa.
      Tämän kuuden viikon päästä alankin ohjeita enemmän soveltamaan, mutta vielä mennään tiukasti ohjeiden mukaan ruoka-aineiden suhteen! :)

      Poista
  2. Huh huh, mikä ruokamäärä. Tota lukiessa jo tuli ähky, täällä kanssa tuo ateriarytmi ja aterian korvaaminen yleensä leivällä kuulostaa niin tutulta. On mukamas niin kiire ettei välillä ehdi syömään vaikka lapsille ruoka on päivittäin väännettävä ;)

    Ihana tuo paita joka sulla päällä Facebookissa, mistä se on ja koska ostettu? Olet kuvassa todella kaunis ;)

    Hitoksen mukavaa lauantai iltaa, tilulilee ;0)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ruokaa saa kyllä lautaselle lappaa ihan huolella! :)
      Toi selitys ruuan korvaamisesta leivällä kuulostaa niin tutulta... ;)

      Tarkoitat varmaan uutta profiilikuvaa? Kiitos! :) Pusero on Espritin, joulun jälkeen alesta ostettu!
      Elloksella näkyy olevan valkoinen jo loppuunmyyty, mutta sinistä löytyy vielä:

      http://www.ellos.fi/esprit-collection/esprit-collection-pusero/422233?N=1z13z80Z1z141poZ1z141siZ1z13yivZ1z141o7&Nao=23&rcnt=100&Ns=RankValue5|1

      Kiitos samoin sinne, tilulilee! :) :)

      Poista
  3. Heips!
    Ja kiitos dieettiruokavinkeistä! Niin tuttua myös mulle tuo ruisleivän mussuttaminen. Olen tässä myös joulun jälkeen yrittänyt keventää ruokavaliota ja vähentää herkuttelua sekä lisätä kuntoilua. Onko tuo riisi muuten basmatiriisiä, se on mun mielestä parasta riisiä. Mä olen ajatellut, että aloittaisin tuon superdieetin, siitä saisi varmasti painonpudotus vielä vauhtia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva jos sait vinkkiä syömiseen! Me ollaan nyt syöty ihan perusriisiä kun sitä kaapissa sattui olemaan, dieettiin kuuluu kaikki riisit. Jatkossa vois kokeilla myös tuon ekan kommentoijan ehdottamaa kvinoaa!
      Suosittelen kyllä Superdieettiä, sillä saa hyvän alun painonpudotukseen ja treeneihin, paremmin mun mielestä kuin yksinään. Vertaistuki rules!! :)

      Poista
  4. Mahtavaa, kun olet jaksanut postailla näin usein!! :)
    -L

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Saa nähdä kauanko tätä mahtavuutta kestää :D Postaustoiveita otan avosylin vastaan josko ne helpottais aika-ajoin esiintyvää luomisen tuskaa ;)

      Poista

Kaunis kiitos kommentistasi! :)