3.11.2014

VARO tätä verkkokauppaa! Ja mitä tehdä jos olet jo joutunut huijatuksi.



Nyt seuraa hiukan ikävämpi postaus josta eilen mainitsinkin. Olen ensimmäistä kertaa ikinä joutunut huijatuksi eräässä verkkokaupassa. Mikä sinänsä on ihme, sillä ostan tätä nykyä lähes kaiken verkosta. Niin Suomesta kuin ulkomailtakin. Ikinä, koskaan, mitään ongelmia tilausten kanssa ei tähän mennessä ole ollut ja olenkin tästä johtuen ehkä ollut turhan luottavainen. Mutta tällä kertaa kyseessä oli kovassa nosteessa varsinkin blogimaailmassa oleva, suomalainen ja vielä kivijalkaliikkeenkin omaava yritys House by F. Uskalsin siis tilauksen tehdä vieläpä maksamalla tilaukseni heti verkkopankin kautta. Näin jälkikäteen ajatellen maksu postissa pakettia noutaessa tai edes luottokorttimaksaminen olisivat olleet järkevämpi vaihtoehto, näin ollen olisin voinut rahojani vaatia takaisin esimerkiksi luottokunnan kautta. Mutta, kuten sanottu, luotin luotettavalta vaikuttavaan yritykseen. 

Syy, miksi haluan tämän asian nyt tuoda julkisuuteen; tein yrityksen kanssa blogiyhteistyön, jossa esittelin teille blogini lukijoille yrityksen ja annoin käytettäväksenne alekoodin yrityksen verkkokauppaan. Huijauksen tultua ilmi, poistin välittömästi kaikki viittaukset tuohon yritykseen niin blogistani kuin facebook- sivuiltakin, mutta on mahdollista että joku teistäkin siellä odottelee ehkä jo maksamaansa tilausta sitä kuitenkaan koskaan saamatta? Koska asia on nyt omalta osaltani selvä, eikä asian viemistä poliisille asti tarvittu, olen jo vapaa siitä julkisesti kertomaan. Kuluttajasuojaviraston apua siihen silti tarvittiin, että lopulta sain omani pois. 

Tein House by F:n verkkokaupassa tilauksen 26.9.2014 ja maksoin sen samana päivänä. Tilaus sisälsi muun muassa juhlatarvikkeita 19.10 olevia poikani yksivuotisjuhlia varten, mm. kakunkoristeita ja leivontavuokia. Kun olin tilausta odotellut yli kaksi viikkoa, otin ensimmäisen kerran yhteyttä yritykseen ja tiedustelin missä tilaus mahtaa viipyä ja onhan se varmasti jo tulossa sillä paketissa on tarvikkeita seuraavan viikonlopun juhliin. Halusin varmistua paketin ajoissa tulosta, jotta ehtisin vielä tarvittaessa hakea juhliin tarvikkeet jostakin toisesta liikkeestä. Tämän myös kerroin myyjälle. Vastaukseksi sain, että paketti on lähtenyt heiltä tänään (13.10) ja on varmasti meillä viimeistään loppuviikolla, hyvissä ajoin ennen juhlia. No, kuten synttäripostauksessa kerroinkin, ei muuten tullut loppuviikolla ja jouduinkin aikalailla miettimään mistä ihmeestä nyt hankin puuttuvat, tilatut ja jo maksetut tavarat.... 

Sen jälkeen otin useamman kerran yritykseen yhteyttä ja pyysin lähetyksen postin seurantakoodia, jotta voisin selvittää mihin paketti oikein oli kadonnut. Minkäänlaista vastausta saamatta. Tässä vaiheessa hälytyskellot alkoivat soimaan, sillä mikäli lähetys todella olisi lähetetty, myös yritystä varmasti kiinnostaisi selvittää minne se oli oikein matkan varrella hävinnyt. Mutta koska siellä päässä tiedettiin ettei se koskaan ollut lähtenytkään, katsottiin parhaimmaksi olla huomioimatta yhteydenottojani millään tavoin. Lopulta pakon edessä otin yhteyttä Kuluttajasuojavirastoon ja tein yrityksestä kirjallisen valituksen. Lähetin valituksen yritykselle sekä sähköpostiosoitteeseen että palautesivujen kautta ja johan alkoi tapahtua. Sain vuolaiden anteeksipyytelyiden kera useamman hatusta vedetyn ja omasta päästä keksityn seurantakoodin olemattomalle paketille. Lopulta ilmoitin odottavani lähetystä tai rahoja tililleni viikon loppuun, maanantaina veisin asian eteenpäin viranomaisille. 30.10.2014 sitten sain sähköpostitse oikein valokuvan, jossa paketti on lähdössä postiin. Siis se sama paketti, jonka vakuutettiin lähteneen jo kaksi viikkoa sitten ja joka oli maksettu jo yli kuukausi sitten. Ja josta oli minulle toimitettu kaksi omasta päästä keksittyä seurantakoodia.

Kun tilaukseni sitten lopulta sain viranomaisten avustuksella viisi viikkoa myöhemmin, sieltä puuttui tavaraa (oli kuitenkin merkattu lähetyslistaan toimitetuksi) ja osa oli tullut väärin. Paketti tarpeetonta tavaraa synttäreitä varten, jotka olivat olleet ja menneet kaksi viikkoa sitten. Varmaan sanomattakin selvää, että näissä olosuhteissa en todellakaan halunnut jäädä enää odottamaan puuttuvan tuotteen lähettämistä tai väärän tuotteen vaihtoa oikeaan, suoraan sanottuna epäilen vahvasti että olisin niitä koskaan tullut saamaan.
Mietitte ehkä miksi nähdä moinen vaiva kakunkoristeiden ja leivontavuokien ym. vuoksi? Epäoikeudenmukainen kohtelu jos mikä saa minut ärsyyntymään ja vaikkakin kyseessä oli "vain" kymmenien, ei satojen eurojen tilaus, en sellaistakaan summaa heittäisi kaivoon enkä varsinkaan kuittaisi olankohautuksella jos sellaisen summan minulta joku veisi. Rahaakin enemmän tässä asiassa ärsyttää kuitenkin juuri tuo silkka valehtelu ja kiemurtelu. Poikani on vielä niin pieni, ettei tietenkään ymmärrä miksei juhlissa kakkua oltukaan koristeltu niinkuin piti, häntä kiinnosti luonnollisesti ihan muut jutut. Mutta jos olisinkin tilannut täältä tavaraa vaikkapa häitä varten? Tai joululahjoiksi? Mikäli myyjä olisi heti ilmoittanut että valitettavasti tilaus viivästyy, kannattanee käydä varoiksi ostamassa ne juhlatarvikkeetkin toisesta liikkeestä, olisin voinut antaa asian olla (mikäli olisin saanut edes rahani takaisin). Miksi vasta Kuluttajasuojaviraston kautta tehty kirjallinen valitus ja maininta poliisista saivat yrittäjän lopulta heräämään, olisiko yritys koskaan ilman tätä äärimmäistä vetoa edes vastannut yhteydenottoihin, toimittanut tilausta...tai palauttanut rahoja? Epäilen.

Suositeltuani yritystä täällä teillekin, koen olevani myös vastuussa varoittaa teitä tästä yrityksestä. Sujuva valehtelu ja keksityt seurantakoodit lähettämättä jätetylle paketille kertovat ettei kyseessä ollut vahinko tai väärinkäsitys, vaan hyvin harkittu huijaus. Kyseinen ostotapahtuma on vaatinut itse ostoksen arvoa mittaamattomasti enemmän hermoja, aikaa, energiaa. Se on syönyt uskoa ihmisten rehellisyyteen. Jossakin vaiheessa menetetty raha oli enää sivuseikka, ärsytyskynnykseni oli lukuisten valheiden myötä siinä määrin ylitetty, että päätin periaatteesta viedä asian niin pitkälle kuin tarve vaatii.

Itseäni ainakin myös jollain tavalla hävetti huijatuksi tuleminen, mikä on aivan tyhmää, sillä syy ei missään nimessä tällaisessa tapauksessa ole asiakkaan. Joutuessanne huijatuksi, älkää siis vaietko asiasta häpeissään, vaan viekää asia eteenpäin ja kertokaa siitä. Näin voitte estää ainakin jotakuta toista joutumasta samaan tilanteeseen. Itsekin pohdin pitkään tuonko tätä tapausta julkisuuteen ja keskustelin asiasta useiden muiden bloggaajien kanssa kysymällä heidän kantaansa asian kertomiseen. Yleinen kanta lienee selvä, koska tämä postaus on tässä teidän luettavananne :)


Tässä vielä muutama neuvo miten toimia, mikäli itse joudut verkkokauppahuijauksen uhriksi:

  • Ota viipymättä yhteyttä yritykseen. Mielellään ainakin osa yhteydenotoista olisi hyvä olla sähköpostin välityksellä tehtyjä, niin sinulle jää kirjallinen todiste käydyistä keskusteluista ja yrityksen katteettomista lupauksista.
  • Jos myyjän kanssa et pääse yhteisymmärrykseen, tai kuten minun tapauksessani, myyjä ei suostu lukuisista yhteydenotoista huolimatta vastaamaan sinulle, ota yhteyttä Kuluttajasuojavirastoon. Tee sitä kautta kirjallinen valitus yrityksestä vahingonkorvausvaatimuksineen, mikäli niitä haet. Lähetä valitus yritykselle sekä sähköpostilla, että kotisivujen palautelomakkeen kautta ja jos mahdollista, vielä kirjeenä postin kautta. 
  • Anna myyjälle kohtuullinen aika joko toimittaa tilaus tai palauttaa rahat. Minä olin omaani - jo lähetetyksi väitettyä- tilaustani odottanut niin monta viikkoa, että annoin takarajaksi kolme päivää. Siinä ajassa lähetys kyllä ehtii vastaanottajalle tai rahat välittömästi maksettuna pankkitilille.
  • Seuraavaksi asettamasi määräajan mentyä umpeen, jos mitään ei ole tapahtunut, ota yhteyttä maistraattien kuluttajaneuvontaan. Jos riita ei ratkea, voit viedä asian Kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.
  • Selvitä täyttyvätkö verkkokauppahuijauksen kriteerit ja tee tarvittaessa rikosilmoitus poliisille. Et välttämättä saa rahojasi takaisin, mutta voit estää saman tapahtumista muille. Ilmoita kaikista tekemistäsi toimenpiteistä myös myyjälle.

 Ja ennen kuin teet tilausta mistään, kannattaa kerrata nämä neuvot verkkokauppatilaamisen muistilistalta.


Mitä tästä opin? Vaikka aina ennen tilaamista yhdestäkään itselleni uudesta verkkokaupasta googletan yrityksen ja etsin siitä kaikki mahdolliset kokemukset, niin negatiiviset kuin positiivisetkin, sekään ei aina auta. Saatankin joutua olemaan itse se ensimmäinen negatiivisen palautteen antaja. Mutta tätä keinoa suosittelen silti kaikille, etsi ostajien kokemuksia verkkokaupasta josta aiot tilata. Varmuuden vuoksi, valitsen tästä lähtien tilisiirron sijaan paketin mukana tulevan laskun tai maksan luottokortilla. Ja tietysti, jos mahdollista, mieluiten ostaisin tuotteen suoraan liikkeestä. Usein se vain pitkien välimatkojen vuoksi ei ole mahdollista.

Itse aion jatkossakin suosia verkkokauppoja ja hyväksi havaitsemiani suositella täällä myös teille. Mutta aion myös kertoa teille suoraan näistä ikävistä kokemuksista, vaikkakin toivon ettei niitä enää kohdalle osu. Onko teille koskaan käynyt vastaavaa ja miten asia päättyi? Herättikö juttu muuten ajatuksia?   Pointsit muuten kaikille teille jotka jaksoitte lukea tämän paatoksellisen, tylsästi vielä kuvattoman postauksen loppuun! Seuraavassa onkin sitten kuvia kyllästymiseen asti, trust me ;)



Jenni



37 kommenttia:

  1. Ohoh, melkoista toimintaa! :o Murrrr!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä, melkoista. Toivottavasti kukaan muu ei ainakaan minun ja blogini "suosittelemana" joutunut samaan tilanteeseen kyseisen yrityksen kanssa :/

      Poista
  2. Wau, ei ole muuten ensimmäinen kerta kun kuulen samaisesta yrityksestä. Itse olen kerran tilannut tavaraa sieltä ja saamani asiakaspalvelu oli hyvin tylyä! Tämän jälkeen en ole kaupasta tilannut mitään!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä ajattelin jo olevani ainoa joka on törmännyt seinään tämän yrityksen kanssa asioidessa! Oli sitten jo korkea aika tuoda julki tämäkin puoli. Onneksi kyseisen yrityksen edustamia merkkejä on saatavilla todella monesta muustakin liikkeestä, rehellisen ja ystävällisen asiakaspalvelun kera!

      Poista
  3. Onpa ikävää :( Itse melkein tilasin jo tuolta, mutta sitten jostakin syytä en laittanutkaan tilausta menemään, onneksi! Mutta hyvä, että kerrot tästä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olipa hyvä ettet tilannut! Onneksi on muitakin liikkeitä samoilla tuotemerkeillä, tätä en todellakaan voi suositella.

      Poista
  4. Melkoisen törkeää toimintaa ko. yritykseltä, mainehan tuolla liikkeellä tätä menoa tuhoutuu ja konkkaan menee! Ihmettelen kovasti, jos kivijalkaliikekin kyseisellä puodilla on... Pöyristyttävää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos näin käy niin hyvästä syystä, hyvä maine ansaitaan helposti: rehellisellä ja ystävällisellä kaupankäynnillä. Valehtelulla ja huijaamalla konkurssin luulisi olevan taattu.

      Poista
  5. Minä voisin tässä jakaa myös oman kokemukseni ko. yrityksen kanssa asioimisesta.. Eli tilasin tuotteita, ja paketti lähtikin nopeasti matkaan ja sain sen ongelmitta, mutta paketti ei ollutkaan minun vaan ihan jonkun toisen jonka nimi ja tilauslappu oli paketin sisällä. Olin yhteydessä ko. yritykseen, ja sain ohjeen jonka mukaan toimin ja palautin paketin. Omaa pakettiani sainkin sitten odotella tovin ja kysellä siitä muutamaan otteeseen, noin viikon välein kolmen viikon ajan. Pyysin myös seurantakoodia, jota en kuitenkaan koskaan saanut. Paketti tuli kuitenkin lopulta perille, ja sain kyllä pienen extra lahjan sen mukana. Ymmärrän että tällaisia asioita voi tapahtua koska kaikki olemma kuitenkin ihmisiä, mutta jotenkin ihmetyttää miksi sitä seurantakoodia on niin vaikea antaa? Siitä molemmat osapuolet tietäisivät missä paketti menee.
    Noh, loppujenlopuksi minulla meni kaikki ihan ok, sain tavarat jotka olin tilannut, toki noin 2kk myöhässä, mutta näillä ei ollut kiire. Kyllä tämä touhu kuitenkin sen verran ärsytti koska siiihen selvittelyyn oli kulunut kuitenkin ylimääräistä aikaa (paketin palauttelua, yhteydenottoja ja stressaamista että miten asian kanssa tulee käymään), että olen päättänyt olla tilaamatta tästä liikkeestä enää koskaan.

    Jenni, onneksi sinullakin asiat selvisi, vaikkakin huomattavasti vaikeamman kautta kuin minulla.

    Hyvää talven odotusta sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todella epäilyttävältä kuulostaa myös sun kokemus tuosta verkkokaupasta! Tuollainen sekoilu ei anna kovin luotettavaa kuvaa. Ja nyt näitä kokemuksia tuntuu tulevan ilmi koko ajan enemmän...
      Mutta pääasia että olet saanut asian päätökseen kuten minäkin, mutta ikinä koskaan en kyseisen yrityksen kanssa aio asioida.

      Hyvä että sinäkin Satu jaoit tämän täällä, kiitos! Ehkä joku tämän luettuaan päättääkin tilata jostain muualta ja säästyy paljolta.
      Samoin sinne, hyvää talven odotusta :)

      Poista
  6. Nämä asiat ovat todella ikäviä. Itse jouduin samanlaiseen tilanteeseen kesällä kun tilasin mekon Feminelli nimisestä yrityksestä. Reilu viikko ennen kyseistä h-hetkeä jonne mekkoa olisin tarvinnut, aloin kyselemään missähän mekkoni mahtaa olla kun luvattu toimitusaika oli jo umpeutunut. Sain sähköpostiini vastauksen, että mekko postitetaan saksan tehtaalta samana päivänä pikaisesti kotiovelle, näin ei tapahtunut. Juhlien jälkeen mekko oli noudettavissa postista. Laitoin sen pikaisesti takaisin yritykselle yhteystietojen kera. Rahoja ei kuulunut 4 viikkoon. Nihkeästi sain vastauksia sähköpostiini milloin milläkin selityksellä. Lopuksi uhkasin tekeväni firmasta rikosilmoituksen jos rahat eivät ole siihen päivään ja aikaan mennessä jolloin pyysin. Rahat tulivat heti. Tähän kaikkeen meni aikaa 3kk. Onneksi sain rahani takaisin. Netistä luin etten ole ainoa kenelle on näin käynyt kyseisen firman kanssa. Päätin etten koskaan enää tilaa heiltä mitään. Muutenkin nettikauppoja kohtaan on tullut varovaisuus tämän takia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei! Olipa ikävä keissi! Juhlamekko tiettyyn juhlaan olisi tosiaan hyvä olla ajoissa tilaajalla! Vähän niinkuin nyt nämä juhlia varten tilatut tavarat, sulla paljon isommassa mittakaavassa vain :/
      Paras tapa on äänestää jaloillaan ja kertoa muille näistä jutuista. Itse kerron varmasti jos olen saanut hyvää palvelua ja kaupat ovat sujuneet hienosti, mutta yhtä tärkeää on saattaa muiden tietoon myös nämä ei niin Strömsömäisesti hoidetut kaupat ;)

      Poista
  7. Huh, onpa todella kurja kokemus ja törkeää toimintaa! Itse olen kerran tilannut kyseisestä liikkeestä ja kaikki meni kyllä hyvin. Samoin voitin liikkeen järjestämässä arvonnassa ja paketti tuli silloinkin perille. Todella hyvä, että toit oman kokemuksesi esille, eipä tarvitse tilailla tuolta enää mitään. Todella huonoa mainosta ja eipä kauan taida tuollainen toiminta ylläpitää yritystä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sun blogi oli itseasiassa yksi josta kävin katsomassa kommentit ennenkuin yhteistyöhön lähdin. Kaikki vaikutti olevan ok, mutta nyt onkin tullut lukuisia negatiivisia ostokokemuksia kyseisestä yrityksestä sekä tänne blogiin että sähköpostiin. Ja kuinka paljon meitä tyytymättömiä oikeasti onkaan, tänne tulleet
      kommentit ovat kuitenkin vain murto-osa...

      Poista
  8. Törkeää touhua, onneksi kirjoitit postauksen, niin välttyvät sitten muut vastaavalta! Boikottiin vaan koko pulju. ;) Hyvä, että sun asia selvisi lopulta, sinnikkyys palkitaan, onneksi. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti tällä tosiaankin edes yksi säästyy samalta ja tekeekin tilauksensa jostakin muualta. Tai tilaamisen sijaan ostaa suoraan jostakin liikkeestä. Tuollainen käytös on todella raivostuttavaa, kyllä meinasi hermot mennä moneen kertaan ja teki tiukkaa pitäytyä kirjallisessa viestinnässä todisteiden vuoksi, kun teki mieli ajaa suorinta tietä satoja kilometrejä Vaasaan ja käydä vetämässä ihan face to face pieni asiakaspalvelukoulutus :D

      Poista
  9. No huh huh, mitä toimintaa! Onneksi asia ratkesi lopulta, vaikka herpmoja raastavaa varmasti oli. Ja ihan oikein, että toit asian esille täällä julkisesti, toivotaan että yritys ottaa opikseen tästä huonosta julkisuudesta ja pistää pillit pussiin/parantaa tapansa. Aika monta potentiaalista asiakasta se on kyllä tainnut jo menettää, vaikka imagonsa puhdistaisikin...

    Minä tilaan verkkokaupasta todella harvoin, vastaavaa ei ole käynyt. Suosin kivijalkaliikkeitä, koska niillä alkaa olla tiukat ajat verkkokaupan yleistyessä. Mieluummin annan rahani suoraan kassaan, kuin bittiavaruuden kautta "jonnekin". Tosin hyvähän minun on, kun noita kivijalkaliikkeitä on lähituntumassa riittävästi. :)

    Kiitos vielä hyvästä postauksesta, luin kokonaan! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pointsit että jaksoit lukea loppuun! ;)
      Itsekin mieluiten suosisin kivijalkaliikkeitä juurikin noista mainitsemistasi syistä, ja ennen lapsia teinkin usein shoppailureissuja mm. Helsinkiin. Nyt on ne reissut kuitenkin välimatkan vuoksi jääneet ihan liian vähiin, sillä ne olivat kivoja reissuja vaikka olisin tullut tyhjin käsin kotiin. Se kahviloissa shoppailun välillä istuskelu, ihmisvilinä ja vain ihanien kauppojen kiertely...ah ♡

      Poista
  10. Huh, meinasin jo tilata ko. paikasta, mutta nyt tilaus lähtee kyllä toiseen verkkokauppaan! Onneksi kyseessä sellaiset tuotteet, että löytyy muualtakin. Vaikka tämä olisi vain yksittäistapaus, en aio riskeerata. Varsinkaan kun tuo asiakaspalvelukin kuulostaa todella töykeältä. Kiitos, että toit tämän tapauksen ilmi. Monet varmasti vaikenee tällaisista kokemuksista juuri häpeän takia ja täysin syyttä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi et ehtinyt tilausta tehdä, sillä nyt näyttää siltä ettei tämä ikävä kyllä yksittäistapaus ollutkaan!
      Onneksi on muitakin liikkeitä,joissa samat merkit. Ensimmäisenä sitä tietty epäilee itseään, että onko itse mokannut jotenkin kun ei halua uskoa toisesta pahinta. Ja sitten kun totuus paljastuu niin häpeää kun tuli kusetetuksi :/ Ihan turhaan! Oikeuksistaan saa ja täytyy pitää kiinni!

      Poista
  11. Voi ei! Minä käytin tarjouskoodisi ja tilasin tuotteita ko. nettikaupasta. Paketti saapui minullekin vasta yli kolmen viikon päästä tilauksesta, sen jälkeen kun olin kysellyt perään pariin otteeseen ja vaatinut Itellan seurantakoodia. Tuotteet maksoin minäkin ennakkoon verkkopankin kautta. Palautin kauppaan yhden tuotteen ja parhaillaan odotan hyvitystä (toista viikkoa). Saas nähdä saanko ikinä rahojani takaisin - onneksi ei monesta kympistä ollut kyse. Hyvä että kirjoitit aiheesta ja varoitit muita, toivottavasti sana leviää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei!! Toivottavasti saat rahasi takaisin, älä anna periksi. Itse olisin sisulla vienyt asian vaikka miten pitkälle, olkoonkin että kyse vain kymmenistä euroista. Ties kuinka moni jättää asian sikseen vain koska ei jaksa taistella muutamasta kympistä. Siinä yritys nettoaa jo hyvin ja huijaus senkuin jatkuu. Jaksa siis taistella saadaksesi omasi pois!! ♡

      Poista
    2. Toivotaan näin.. Kyllä epäilykset heräsikin silloin siinä kohtaa, kun eivät ilmoittaneet nettisivuillaan yhteystiedoissa edes puhelinnumeroa. Ja samaa mieltä olen, että puoliaan täytyy pitää. Nyt uudelleen sisuuntuneena lähetinkin heille äsken sähköpostia jossa kyselin hyvityksen perään. Jatkossa aion itsekin olla tarkempi ja selvittää hieman yrityksen tietoja ennen tilaamista. Toisaalta sitä kyllä helpommin luottaa jos bloggari jotakin nettikauppaa suosittelee ja tekee heidän kanssa yhteistyötä. Mutta kiitos kuitenkin sinulle alekoodista, sain sentään haaveilemani taulun hiukan halvemmalla - siis jos nyt loput rahani saan vielä takaisin ;)

      Poista
    3. Samoin kävi mulle, luotin luotettavalta vaikuttavaan yritykseen jota moni bloggaaja mainosti :( Eihän tällaista voi etukäteen aavistaa, ja luultavasti näillä yritystä edelleen mainostavalla blogilla on mennyt kaikki hyvin yrityksen kanssa asioidessa- tai sitten he eivät vain ole kuulleet lukijoidensa ongelmista tilaustensa kanssa.
      Nyt vaan pysyt tiukkana ja vaadit rahasi takaisin, teet kirjallisen valituksen ja kaiken mitä vaatii. Itse olisin seuraavaksi lähtenyt ahdistelemaan yritystä sen instagram-tilin kautta, koska huomasin yrityksen ehtivän päivittää sitä vaikkei aikaa sähköposteihin vastaamiseen tai tilausten lähettämiseen tuntunut löytyvän. Yritys voi poistaa ei niin mieluisat kommentit esim. Facebook-sivuiltaan tai jopa estää jonkun ihmisen sinne kommentoinnin, mutta insta toimii eri tavalla. Sieltä ei kommentteja voi poistaa muutakuin poistamalla koko kuvan, sinne kannattaa laittaa kysymys missä maksettu tilaus viipyy, missä viipyy palauttamattomat rahat tai vaikka ilmoittaa että kuluttajasuojavirastoon on tehty yrityksestä taas uusi valitus. Sitä kautta saattaa myös joku uusi potentiaalinen huijattava asiakas pelastua ja yritys ehkä ottaa ryhtiliikkeen kohti rehellistä kaupankäyntiä.

      Poista
  12. Puljun nimi ei mulle sano mitään, mutta Vaasassa asustavana ei jää kauhean montaa vaihtoehtoa kun osoitetta katsoo *käveleskelee mielessään ko. rakennuksessa.* Ei uskoisi heti tämmöistä tapahtuvan näin lähellä, mitä ihmettä ajattelevat sielä? Ettei heidän temppunsa käy ilmi, huijatuksi tulleet vain tyytyisivät kohtaloonsa hiljaa? tekisi lähinnä mieli käydä vähän ojentamassa paikan päällä..

    VastaaPoista
  13. Vaikka täältä matkaa on yli 300km, itsellekin tuli mieleen ajaa sinne paikanpäälle vähän keskustelemaan kun yhteydenottoihin ei saanut minkäänlaista vastausta.
    Nyt näitä tapauksia on tullut ilmi niin monta, että uskon yrityksen tienanneen kivan summan luottamalla juuri siihen että asiakkaat eivät jaksa taistella saadakseen muutaman kymppinsä takaisin vaan luovuttavat kun yritykseen ei saa yhteyttä.
    Ikävä tapaus kaikin puolin :/

    VastaaPoista
  14. Mä petyin kans tähän kauppaan ja sen palveluun..tilasin keväällä Marian blogikamppanjan kautta astioita ja niissä meni kolme kuukautta.viesteihin vastaaminen kesti kauan ja viimein uhkasin ties millä,että sain astiat.ja kolmessa eri paketissa jonka vuoksi jouduin ajaa postiin kaksi ylimääräistä reissua ja sinne on matkaa kuitenkin 10 kilsaa.
    Mä kirjoitin tästä yhteen toiseen blogiin,jossa oli myös yhteistyötä,mutta bloggari ei vastannut mitään mun viestiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei, tosi ikävä kuulla! Näitä tapauksia on nyt kuullut todella paljon! Itse en löytänyt juurikaan negatiivista palautetta blogeista tai keskustelupalstoilta ennen yhteistyöhön ryhtymistä. Toivottavasti mahdollisimman moni tämän postauksen löytää jottei joudu samaan tilanteeseen kuin me useat tilaustamme tai rahojamme takaisin kuukausia odottavat :/

      Poista
  15. Minulla on myös huonoja kokemuksia ko. kaupasta. Kiitos rohkeudestasi julkaista tämä postaus ja varoittaa muitakin. Toivottavasti kauppias ottaa opikseen. :( Terveisin Heidi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei :( No eipä olla ainoita! Toivotaan että tavat paranisi, mutta jotenkin rohkenen epäillä kun kyse ei ole yksittäistapauksesta vaan meitä paskaa asiakaspalvelua saaneita on jo kymmeniä.

      Poista
  16. Hienoa, että nostit kissan pöydälle. <3
    Tuollainen kaupankäynti ei ole tervettä. Onneksi kaikki selvisi, mutta jäähän tuosta skeida maku suuhun.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos konsultointiavusta keissin suhteen! <3
      Ei ole tervettä, ei. Huijattuja on jo niin monta!
      Kierrän kyllä kyseisen kaupan tästä lähtien todella kaukaa...

      Poista
  17. Hei! Pakko kommentoida myös tätä keskustelua, vaikka itse en kaupasta mitään ole koskaan tilannutkaan. Olen nimittäin myöskin tehnyt blogiyhteistyötä ko. yrityksen kanssa ja tavannutkin omistajan useasti ihan face-to-face. Uskon, että ongelmien taustalla on se, että yrittäjä on aivan tosi nuori (juuri ilm. täyttänyt 20 v.,) ja täysin umpiruotsinkielinen. Mulle jäi näistä tapaamisista se mielikuva, että tuon onnettoman kielitaidon takia hänen on vaikea vastata viesteihin ja kokee jotenkin helpommaksi semmosen "pää pensaaseen" -ajattelun eli yksinkertaisesti välttelee kurjia asioita. Joo tiedän EI NÄIN! Hän myös ymmärtääkseni pyörittää yritystä täysin yksin (+ liikkeessä yksi osa-aikainen myyjä) eli luulenpa, että hänellä on aivan liikaa töitä yhden ihmisen hoidettavaksi. Itse siis uskon, että näistä syistä tilaukset takkuavat, niissä on viivettä eikä viesteihin vastata kunnolla.

    Asiakkaiden kannalta on kyllä tosi kurjaa, että he joutuvat monenlaisten hankaluuksien kautta maksamaan tästä yrittäjän "opetteluvaiheesta". Fannyn livenä tavanneena en kuitenkaan usko, että hän tahallaan huijaisi ketään. Nuori tyttö pienenpienestä ruotsinkielisestä kylästä. Mutta. Ymmärrän täysin teidän ärtymyksen, ylimääräisen vaivan ja muunkin huonosta ostokokemuksesta aiheutuneen mielipahan. Asioiden ei pitäisi toimia näin eli virheisiin tulisi tarttua heti ja hoitaa ne kunnolla. Myös apukäsiä pitäisi pystyä palkkaamaan, jos tilauksia on niin paljon ettei niistä selviä itse.


    Terkuin, Maiju | MAIJU SAW :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka Maiju :)

      Usko tai älä, paljon annoin tässä nimenomaisessa tapauksessa mennä juurikin tuon nuoren iän ja kielimuurin piikkiin ;)
      Alkuvaiheessa yhteydenpito oli hyvin sujuvaa ja nopeaa, mutta heti tilauksen maksettuani vaikeudet alkoivat. En siis usko mitenkään vain nuoresta iästä johtuvaan avuttomuuteen. Pään pensaaseen työntämistä tässä selvästikin oli, mutta valitettavasti uskon sen olevan ihan tietoista ja laskelmoitua. Mikään kielimuuri, väärinkäsitys tai yrittäjän nuori ikä eivät saa keksimään omasta päästä postin lähetystunnuksia paketille, jota ei koskaan ole lähettänyt.
      Omalla kohdallani kiehahdin nimenomaan tästä jatkuvasta ja räikeästä valehtelusta. Sitä ei voi selittää millään, eikä sitä voi kääntää herttaiseksi ymmärtämättömyydeksi johtuen Fannyn nuoresta iästä, kielitaidottomuudesta tai yrittäjyyden alkutaipaleesta.
      Toivottavasti et pahastu, olen iloinen että jaksat häntä puolustaa! Itse vain sain tarpeekseni ja todella koin tulleeni tahallaan huijatuksia, kuten moni muukin hänen kanssaan epäonnista kauppaa tehnyt on kokenut, kommentiboksin viestien ja sähköpostieni mukaan :/

      Poista
  18. hups, aioin tilata sieltä muutaman tuotteen kun siellä näyttää olevan reilut alennukset tällä hetkellä...sitten kuitenkin tuli mieleen googlata ko verkkokauppa, kun niiden facebook-sivuilla on jotain vähän hämärän tuntuista palautetta. ei vaikuta hyvältä :(

    hämmästyttävän hyvin on minunkin nettiostokset sujuneet muuten, koskaan ei mitään huijaamista ole ollut, vaikka olen tilannut tavaraa vähän sieltä sun täältä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joku vaisto varmaan varoitti!
      Suosittelen tosiaan tilaamaan muualta tai jos asut liikkeen lähellä niin ostamaan suoraan sieltä. Tilaamista tuolta en valitettavasti voi suositella :/
      Sama täällä, ennen tuota tapausta ja sen jälkeen kaikki verkko-ostamiset sujuneet moitteetta, koskien kotimaan ja ulkomaan kauppaa!
      Kivaa kevättä :)

      Poista
    2. sen verran pitää vielä lisätä, että tässä voi olla kyseessä enemmänkin kannattavuusongelma kuin puhdasoppinen huijaus. ts. yrittäjä varmasti lähettäisi tavarat, jos hänellä olisi varaa pitää riittävän suurta varastoa.

      mutta tämä on hyvä muistutus siitä, että kannattaa olla vähän varovainen nettiostamisessa, varsinkin aloittelevien yritysten kohdalla. tavarat voi jäädä saamatta syystä tai toisesta, ja sen takia en varmaan oikein suuria tilauksia varmaan kovin helposti enää tee mihinkään.

      Poista

Kaunis kiitos kommentistasi! :)