11.12.2014

Melkein maidoton





 Jokin aikaa sitten Instagramissa kerroin opettelevani ihan uutta ruokavaliota entisen maitorahkan kyllästämän elämän sijaan. Silloin muutama teistä pyysi kuulla miten homma etenee ja mitä vaikutuksia maidottomuudesta on ollut.




Pohjustan juttua sen verran, että viime kesänä jouduin juoksemaan eri lääkäreillä ja kaiken maailman kokeissa ja testeissä kilpirauhasen vajaatoiminnan yhtäkkiä heittäydyttyä todella hankalaksi. Elimistöni oli alkanut vauhdilla tuhoamaan kilpirauhastani. Sain lähetteen HYKSiin kokeisiin, jossa minulle tehtiin laaja allergiatestaus, kaikki negatiivisia. Seuraavaksi elimistöäni sekoittavaa ja jatkuvaa tulehdustilaa ylläpitävää aiheuttajaa lähdettiin poissulkemaan verikokein. Ja sieltä se sitten viimein löytyi, maitoallergia. Maitoallergia onkin tässä perheessä ikävän tuttu, tyttäremme sairastui siihen vauvana ja se tuotti kohtuuttomasti turhaa kipua ja kärsimystä hänelle ennenkuin syy löydettiin ja maitoproteiini jätettiin ruokavaliosta kokonaan pois. Itselläni tilanne on hiukan toinen. Allergia ei ole aiheuttanut minulle suurempia haittoja (paitsi tuhoutuva kilpirauhanen, heh), tai en ainakaan ole osannut niitä maitoon yhdistää.


 
 Syksyyn saakka käytännössä elin maitotuotteilla: aamupalaksi purkki maitorahkaa, välipalaksi joko jugurtti tai purkki maitorahkaa, iltapalalla purkki maitorahkaa jne.  Luulin syöväni kevyesti, sillä eihän maitorahkassa ole rasvaa eikä kaloreitakaan juuri mitään. Mutta olo oli jatkuvasti turvonnut ja paino senkuin nousi. Huonoa oloa tai mitään vatsanväänteitä maito ei minulle koskaan tehnyt. 




Syksyllä sitten diagnoosin saatuani jouduin vaikean valinnan eteen. Jätänkö pois kaiken maidon ja maitoproteiinin (mitä maitoallergia käytännössä vaatii), vai vähennänkö vain? Riittääkö vain vähentäminen lopettamaan elimistön tulehdustilan ja kilpirauhasen tuhoutumisen? Faktahan on kuitenkin se, että ollessani jatkuvalla lääkityksellä, kilpirauhaseni tulee luultavasti joka tapauksessa tuhoutumaan ennen pitkää.Otin siis riskin ja ainoastaan vähensin maitotuotteiden kulutusta reilusti.  Nyt moni siellä miettii mistä oikein saan tarpeeksi kalsiumia, kolkutteleeko osteoporoosi jo nurkan takana? Itse sitten taas hämmästelen yhtälötä, jossa Suomi maitotuotteiden kulutuksen kärkimaana loistaa myöskin osteoporoosin kärkimaana... ettekä tekään varmaan ole välttyneet viimeaikaisilta tutkimustuloksilta jossa maidon hyödyt kyseenalaistettiin ja melko raflaavasti runsas maidon juonti yhdistettiin mm. ennenaikaisiin kuolemiin. Maitoallergiat ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti, kärsimme korkeasta kolesterolista, korkeasta verenpaineesta, liikalihavuudesta, verisuonten kalkkeutumisesta ja apuna näihin suomalaiset käyttävät koko ajan enemmän rasvattomia maitotuotteita, ruuansulatusjugurtteja (maailman suurin huijaus!) jne.



Nykyisten maitotuotteiden käytöllä on todettu olevan haitallinen vaikutus ihoon, maito kun ylläpitää elimistön tulehdustiloja. Se mm. pitkittää flunssaa, pahentaa aknea (ihotulehdus) ja lisää selluliittia (myöskin tulehdustila). Itse en kuitenkaan suhtaudu maitoon kuin se olisi myrkkyä, mutta olen tullut tietoisemmaksi mitä maitoa meillä käytetään. Kaikki rasvattomat maitotuotteet ovat niin läpeensä käsiteltyjä, etteivät ne ole kuin kalpea haamu oikeasta maidosta. En usko sen siniharmaan haljun nesteen olevan terveellistä kenellekään. Kun meillä tuli ajankohtaiseksi siirtää vauva syömään lehmänmaitotuotteita, päätin pelata varman päälle ja aloittaa sillä mikä on kaikista lähimpänä sitä aitoa entisaikojen maitoa. Oikeastihan se olisi suoraan tiloilta utareesta tonkkaan haettu raakamaito, mutta rajansa kaikella ;) Valitsin siis kaupasta luomu täysmaidon. Valtava ero maussa!



 Itse en siis päättänyt lopettaa maitoa kokonaan. Lorautan edelleen aamukahviini luomu täysmaitoa ja leivän päälle sipaisen Oivariinia. Olen jättänyt pois maitorahkat, jugurtit ja juuston leivän päältä. Aamu- ja iltapalalla rahkapurkillisen korvaa kananmunat, avokadot, hedelmät ja puuro. Edelleen aion muusin tehdä maitoon, pullataikinan samaten. Niitä kuitenkin tulee syötyä niin harvoin, enkä halua tinkiä näiden harvojen herkkujen mausta. Jos teillä siellä on ongelmia epäpuhtaan ihon kanssa, polvia ja niveliä särkee koko ajan ja olo on turvonnut, kokeilkaa jättää maito muutamaksi viikoksi kokonaan pois. Jos maito aiheuttaa oireita, muutama viikko ilman on tarpeeksi pitkä aika muutoksen huomaamiseen. Kalsiumia saa sillä välin vaikka purkista, muistakaa vaan ottaa sen kanssa yhtäaikaa öljypitoinen D-vitamiini niin se kalsium myös imeytyy ;)

Kuvituksena jutussa toimii muuten tavanomainen aamupalani! Huomasitteko terästetyn veden? Siellä on pakuriuutetta :D (nyt te viimeistään pidätte mua ihan hurahtaneena hippinä...)


 
Ainiin, entäs ne vaikutukset mitä te kyselitte? Turvotukset ja nestepöhö on pikkuhiljaa alkanut häviämään, niveliä ei enää särje ja iho on paremmassa kunnossa kuin aikoihin. En muista edellistä flunssaa (kopkop!) ja olo on muutenkin ollut paljon parempi! Ennen saatoin saada ajoittain todella pahoja vatsakramppeja joita en kyllä maitoon osannut yhdistää, mutta nyt niitäkään ei jostain syystä ole enää ollut. Niille ei koskaan selitystä löydetty, mutta olen onnellinen mikäli nekin olisivat nyt kokonaan taakse jäänyttä elämää!

 

Onko siellä maitoallergisia kohtalotovereita tai oletteko jättäneet maidon ruokavaliostanne pois muista syistä?


- Jenni


17 kommenttia:

  1. Täälläkin on maitotuotteet aika minimissä, joskin maitoallergiaa ei olekaan todettu. Silloin tällöin saatan herkutella jugurtilla ja tietysti suklaalla :) Mulla on muuten aikoinaan ollut autoimmuuni kilpirauhastulehdus joka ehti tuhota lähes koko mun kilpparitoiminnan. Hyvin samankaltaisilta kuulostivat siis oireesi. Mä olen ollut kokeeksi gluteenittomallakin pian kaksi vuotta, sekin on auttanut mahan tilannetta. Taitaa vaikuttaa nää kilpparivaivat moneen asiaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kilpirauhanen ja sen ongelmat vaikuttavat kyllä niin moneen, tuottaahan se hormoneita jotka vaikuttavat koko ihmiseen. Ruoka-aineyliherkkyydet ja allergiat kuuluvat kuulemma saumattomasti kilpirauhasongelmiin. Monet ovat saaneet apua paleoruokavaliosta, mulla viljojen ei ainakaan labrojen mukaan pitäisi aiheuttaa ongelmia. Ne eivät reagoineet allergiatestissä eikä niiden vasta-aineet olleet veressä koholla. Toivon että maidon vähentäminen omalla kohdallani riittää! En voisi ehkä elää ilman ruisleipää :D Vinkkinä muuten että Wiener Nougat on sekä gluteeniton että maidoton, vaikka eihän se suklaata toki korvaa ;)

      Poista
  2. Kiitos tästä postauksesta, tuli juuri sopivaan saumaan! Minä olen alkanut vähentää maitotuotteiden käyttöä tämän kuun alusta alkaen. Haastetta tosin on ollut, koska en ole mitenkään voinut vastustaa suklaata! Haluan kokeilla maidotonta ruokavaliota ja katsoa löytyykö siitä apu jatkuvaan vatsan turvotteluun. Keskivaikea laktoosi-intoleranssi mulla on todettu jo vuosia sitten, mutta nyt aloin epäillä oireitteni vuoksi jotain muuta maidon osaa. Kunhan näistä joulun herkutteluista pääsen niin siten vedän hetken aikaa ihan maidottomalla. Jos vaivat helpottavat, jatkan lähes maidottomalla dieetillä, karsin maidon sieltä mistä se on helppo karsia (jogurtit, rahka, juusto...).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva että tuli hyvään saumaan! Tsemppiä sullekin elämän muutokseen :)
      Rahkan, jogurtin ja juuston karsinta oli ihmeen helppoa loppujen lopuksi. Sä kun et juo kahviakaan muistaakseni, niin ei tuota tuskaa kahvimaidosta luopuminen! Mä en sitten taas herää ilman kahvia mutta en myöskään saa sitä mustana alas...
      Sullekin suklaahimoiselle hei toi ylempi karkkivinkki! :)

      Poista
  3. Varmasti haasteellista, maitoa kun tuntuu olevan joka tuotteessa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja jos ei maitoa, niin maitoproteiinia :D Kaikki pakkaukset pitäisi kyllä tarkkaan syynätä. Onneksi mun kohdalla ei ole ihan niin tarkkaa, helpottaa vähän! :)

      Poista
  4. Alpron soija jugurtit on tosi hyviä ja riisi/kaura juomista saa kivan smoothien marjojen kanssa , soija maito light on herkkua kahvin seassa ❤️ Kookosmaitoa olen käyttänyt myös monipuolisesti . Itse jätin maidon pois maun takia , en ole koskaan tykännyt pakollisen tissiruokinnan jälkeen :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kookosmaito onkin meillä ruuanlaitossa käytössä ja se on huipputavaraa! :)
      Soijatuotteet sen sijaan ovat goitrogeenisiä, eli kilpirauhaspotilailla vältettävien listalla. Enkä naisena soijaa käyttäisi muutenkaan, se kun vaikuttaa hormonitoimintaan haitallisesti.
      Onneksi maidon korvikkeita tosiaan on nykyään vaikka kuinka paljon! :)

      Poista
  5. Em. kommenttiin neuvoisin kyllä välttämään soijatuotteita, sillä ne myös lamaavat kilpirauhasta :) Itse olen saanut puhtia kilpirauhasen vajaatoimintaan viljattomalla ja maidottomalla ruokavaliolla. Kuulostaa, että sen jälkeen ei voisi syödä mitään, mutta nyt annokset värikkäitä ja täynnä ravintoaineita. Lisäksi maitotuotteet tai kermat voi korvata esim. vuohenjuustolla ja kookosmaidolla tai kermalla. Lisäksi markkinoille on tullut uusia hasselpähkinä ja kookosmaitoja litran purkeissa, käyvät hienosti smoothieihin maidon/rahkan sijaan. Huomaan kanssa itse vaikutuksen selluliittiin ja ihoon, ei se naama nyt ihan hehku :D mutta ehdottomasti paremmin voiva! En vaihtaisi kilpirauhasvaivasena enää missään nimessä vanhaan ruokavalioon.. Itsekin olen kokenut samanlaisia vatsakramppeja, itse yhdistän ne stressaavaan vaiheeseen ja siihen, että olen unohtanut juoda. Kramppi saa ihan kaksinkerroin, mutta helpottaa runsaalla nesteenjuonnilla. Meillä kilpparivaivaisilla, kun aineenvaihdunta ei toimi ihan normaalisti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi tosiaan on nykyään paljon vaihtoehtoja maitotuotteita välttäville! :)
      Uskoisin että itselle viljoista kokonaan luopuminen olisi paljon vaikeampaa...
      Mulla krampit ei tuosta syystä voineet johtua, olen aina juonut paljon vettä ja krampin aikana pisaraakaan ei saanut alas. Kippurassa paikallaan kun oli niin kipu hellitti, mutta jos koitti liikkua, syödä tai juoda niin kipu meinasi salvata hengityksenkin :( Onneksi sä keksit omaasi avun, toivottavasti pysyvät krampit poissa!
      Aineenvaihduntaan tarvisin kyllä buustia, vedenjuonnin ja vihreän teen lisäksi. Seuraavaksi voisi kokeilla jodia ja seleeniä, ärsyttää kun aineenvaihdunta vaan ei pelaa! Jatkuvaa palelua ja hitaalla käymistä vaikka arvojen pitäisi nyt olla aika hyvät.

      Poista
  6. Hei kun mainitsit tuossa tekstissä elimistön jatkuvan tulehdustilan, niin näkyikö se esim. verikokeissa tulehdusarvojen nousuna? Mulla on ollut ihmeellisiä, kilpirauhasvaivoihin viittaavia ongelmia koko syksyn ja mietinkin, voisiko tuosta maidottomasta ruokavaliosta olla mullekin hyötyä... Kilpparikokeet kunnossa, mutta tätä jatkuvaa väsymystä, turvotusta ja lihaskipuja ei voi kyllä pelkällä syksyn pimeydellä selittää :(

    Miten sun lääkäri tajusi ohjata allergiatesteihin?

    Hanna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En osaa sanoa, crp ei kuulunut labroihin. Mutta toisaalta, kaikki tulehdukset eivät riitä tulehdusarvoja nostamaan. Muutenhan ne olisivat aknea sairastavilla tai selluliittia omaavilla aina koholla.
      Kannattaa tutustua kilpirauhasasiaan tarkemmin, vajaatoiminta ei aina näy peruslabroissa ja toisille riittää huonoon oloon että arvot ovat ihan viiterajojen reunalla. Hakeudu asiantuntevalle yksityiselle endolle jos asia sinua vaivaa eikä apua tunnu löytyvän!
      Minulla on Suomen huippulääkäri hoitamassa, tietää ja tuntee kilpirauhasen ongelmat joka kantilta :) Lääkäreiden nimiähän ei nykyään enää saa missään julkisuudessa mainita, tällä taataan hyvä hoito jatkossakin.

      Poista
  7. aika heikolla pohjalla on kirjoituksesi maidon "vaaroista" jos se nojaa tuohon yhteen tutkimukseen, jonka reliabiliteetti ja validiteetti ovat aika kyseenalaisia.
    Ehkä kannattaisi ennemmin pohtia onko pakurikääpä-uutteestasi hyötyä vai haittaa? Pitkäaikaistutkimuksiahan tuosta tavarasta ei ole eikä voikaan olla joten

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoitukseni "maidon vaaroista" pohjaa omiin, perheeni ja ystävieni kokemuksiin. Linkitin tuon yhden, viimeisimmän ja paljon julkisuutta saaneen tutkimustuloksen tähän, herätelläkseni ihmisiä jotka edelleen uskovat maidon olevan kaikille ihmisille terveellistä ja jopa välttämätöntä.
      On jotenkin hassua kuinka yksi ruoka-aine voikin eräiden tunteita kuumentaa. Jos itse voit hyvin maitoa juoden niin anna ihmeessä mennä! Itsekin olen sitä mieltä ettei mitään kannata jättää turhaan ruokavaliostaan pois. Mutta sitä ihmettelen miten jotkut maitolahkolaiset kokevat oikeudekseen kyseenalaistaa miten joku toinen voi paljon paremmin ilman maitoa. Meillä maito on jokaiselle perheenjäsenelle aiheuttanut ongelmia. Hyvä jos itse olet niiltä välttynyt.
      En ottanut missään vaiheessa kantaa tutkimustuloksen luotettavuuteen ja pysyvyyteen, jokainen osaa lisätietoa hakea ja tutkimustuloksiahan löytyy useita. Senkun google laulamaan! :)
      Pakurihan on ollut ihmisten ravintokäytössä jo vuosikymmeniä ellei vuosisatoja ja kuten kaikkien superfoodien kohdalla, vaikutusten arviointi on hankalaa. Jos se saa oloni tuntumaan paremmalta, riittää minulle! Kiitos tästä kommentistasi, se vain vahvisti omia ajatuksiani asiasta ;)

      Poista
  8. Ooh. . ihana Blogi :)

    Ja tuosta maidosta. Itse ollut gluttis jo mooonta vuotta, mutta nyt jättänyt myös maidon; rahkat, jogurtit minimiin, lähes noin kuin sinä :) En siis täysin ilman. Mutta mikä olon muutos tapahtunut. Ei turvota, ei outoja vatsan väänteitä, iho loistaa :D:D Mikä on ihanaaaa.

    Uskon, että maito ei ole kaikille hyväksi, vaikka ei allerginen sille olisikaan.

    Kyllä monella lapsellakin loppuu ainainen nenän vuoto tai ikuiset yskät, kun jätetään maito pois..

    VastaaPoista
  9. Kiitos,että kirjoitit tästä!
    Mä päätin,että nyt saa riittää.oon koko syksyn kärsinyt erilaisista kilpirauhasvaivoista ja pohtinut maidon pois jättämistä..gluteenittomaksi aloin vuosi sitten ja se helpotti paljon,mutta nyt syksyllä oireet tuli takasin.mun kilppari on poistettu kokonaan.
    Jätitkö kaikki juustot pois?mun kaverilla on maitoallergia ja hän käyttää kovia juustoja.
    Miten sitte ku leivot?aattelin kaikkia ihania liivatekakkuja kaiholla:(
    Jotenkin tuntuu tämän maidon kohdalla tosi pahalle,gluteeni on vielä piece of cake..siitä ei tuu lipsuttua,mutta maitoa on melkein kaikessa mun herkuissa.
    Meillä on omia lehmiä ja siitä maidosta en haluais luopua.

    VastaaPoista
  10. Kiitos itsellesi kommentista! :)
    Edellinen aion juustoja syödä esim pitsassa tai juustotarjottimella, juustokakuissa jne. Näitä tulee kuitenkin syötyä vain muutamia kertoja vuodessa, pitsaa ehkä vähän useammin. Joka päivä tai edes joka viikko en juustoja käytä.
    Oivariinia menee joka päivä leivän päällä ja sitä luomumaitoakin kahviin loraus. Kaikesta en ole itse luopunut. Mutta jo tämäkin on olotilaan, turvotuksiin ja painoon vaikuttanut, hyvällä tavalla!
    Jätä pariksi viikoksi kokonaan pois ja katso onko vaikutuksia sun oloon. Sen jälkeen on helppo olla ilman tai ainakin reilusti aiempaa vähemmällä!
    Leivontapäivät ja kaikki herkut nyt ei varmaan muutenkaan ole jokapäiväistä, itse syön ihan hyvällä omallatunnolla silloin kun on niiden aika :) Eri asia tietysti jos maito aiheuttais selkeästi huonoa oloa, silloin sen jättäisin kyllä kokonaan.
    Tsemppiä ruokavalion muutokseen!! :)

    VastaaPoista

Kaunis kiitos kommentistasi! :)