28.2.2014

Edullinen sisustusvinkki!








Käytän sisustusasetelmia tehdessäni niiden alla yleensä aina joko jotain kivaa metallista tarjotinta tai muuta, ikäänkuin sitomaan yhteen kokonaisuudeksi erilaiset esineet. Olivatpa ne sitten kynttilöitä tai kukkia. Myös kauniit coffee table- kirjat toimivat tähän tarkoitukseen paremmin kuin hyvin.

Meillä on pinnoissa paljon valkoista, joten musta tuo esineet paremmin esille. Etsin viime viikolla kaupoista pientä mustaa, yksinkertaista ja mielellään mattapintaista tarjotinta- tuloksetta. Kunnes keksin ajatella asioiden hyötykäyttöä niiden normaalista käyttötarkoituksesta poiketen! Jyskistä löytyi edulliseti kolmen valokuvakehyksen setti ja kirjakaupasta mustaa kartonkia.









Alustoiksi käyvät myös ohuemmat taulukehykset, kuvan tilalle vain esimerkiksi mustaa kartonkia, marmorikuvioista DC-fixiä ... mitä ikinä keksiikin. Itse olen käyttänyt alustoina myös kukkaruukkujen aluslautasia, kuten tässä peurafiguurin alla:





Makkarissa samaa käyttötarkoitusta ajaa pienten posliinisten snack-kulhojen mukana tullut musta puinen tarjotin.





 


 Sisustusostoksilla kannattaa siis pitää silmät ja mieli avoinna, löytöjä saattaa tehdä vaikka ruokakaupasta tai rautakaupasta!  Kuvan ihana Marokkolaishenkinen kynttilälyhty on löytö sekin, 3.90; Minimanista :)


Mukavaa viikonloppua kaikille!

Jenni


20.2.2014

"Sinulle on postia"



Aamulla herättyäsi laitat kahvin tippumaan ja lähdet postilaatikolle hakemaan aamun lehteä. Postilaatikolla huomaat että laatikon lukko on taas jäätynyt kiinni! Avain ei mene lukkoon vaikka mitä tekisit, eikä lukkosulastakaan ole apua. Huokaiset ja toivot ettei laatikkoon ole seuraavaan kahteen viikkoon tupsahtamassa ainakaan ihan kohta erääntyviä laskuja tai muita tärkeitä juttuja, pakkasten on nimittäin luvattu vielä jatkuvan! Joka aamu kokeilet laatikon lukkoa, ei aukea vieläkään. Sanomalehdet alkavat jo pursua suuaukosta ja voit vain kuvitella miten hiilenä Posti-Pate on niitä sinne joka aamu lisää sulloessaan. Sitten vihdoin koittaa nollakeli!! Riennät laatikolle innosta kiljahdellen ja kaivat syliisi vettyneen, märän lukukelvottoman mössön sanomalehtiä, saapumisilmoituksia ja laskuja.

Kuulostaako tutulta? 

Meillä oli mielestämme ihan hyvä postilaatikko, mutta vasta käyttö osoitti sen olevankin jotain muuta. Lukko jäätyi joka pakkasilla, vesi pääsi aina jostakin välistä kastelemaan postit ja maksikirjeet joutui noutamaan postista, ne kun eivät tahtoneet mahtua kunnolla postilaatikon suuaukosta sisään. Niinpä tartuin oitis tilaisuuteen, kun Stalalta ystävällisesti tiedusteltiin olisinko kiinnostunut testaamaan heidän uutta postilaatikkoaan. Postilaatikon lukon nimittäin mainostettiin olevan jäätymätön! Aika mahtavaa :)



Uuden Active- sarjaan kuuluvan PL-2 postilaatikon on Stalalle suunnitellut Tapio Anttila ja sille on myönnetty Desing from Finland- merkki. Laatikossa on jäätymättömän lukon lisäksi mm. automaattinen "Sinulle on postia"- toiminto, joka ilmoittaa milloin postilaatikkoon on tullut postia. Sen suuaukosta mahtuvat myös maksikirjeet helposti ja mainospostin voi halutessaan kieltää tyylikkäällä mukana tulevalla magneetilla. Materiaali on suunniteltu erityisesti pohjolan vaativiin ja muuttuviin sääolosuhteisiin, se on.valmistettu huoltovapaasta ja kestävästä Ruukin peltikattoihin kehittämästä Pural-materiaalista. Ja se myös näyttää hyvälle! Sillä jos jäätymätön lukko olisi minulle ainoa kriteeri postilaatikon valinnassa, meillä voisi tienposkessa nököttää vaikka sellainen lukoton punainen muoviloota, mutta haluan postilaatikon olevan myös ilo silmälle :)













Kuvasta näkyy että postilaatikon suuaukko on tosiaan keskivertoa tilavampi, joten hiukan kookkaammatkin maksikirjeet mahtuvat suuakosta helposti. Olenkin laatikkoa jo ehtinyt suosittelemaan esimerkiksi eräälle perheelle, joiden postilaatikkoon tulee tämän tästä suurempia lähetyksiä, mies on elokuvatoimittaja. Meille valitsin harmaan ja valkoisen välillä valkoisen postilaatikon, mutta tyylikkäältä näyttää myös harmaa versio. Postilaatikon hintaan sisältyy nimikyltti, jonka voi tilata Stalan verkkosivuilta postilaatikon mukana tulevalla koodilla. Postilaatikkoa löytyy rautakaupoista ja sen hinta on 139;

Active- sarja saa tänä keväänä jatkoa, kun maaliskuussa markkinoille tulee niin ikään Tapio Anttilan suunnittelemat Stalan muunneltavat pihamodulit. Ideana näissä on yhdistää tyylikkäällä tavalla roskasäilytys ja pihavaja! Desing on samankaltainen kuin postilaatikossa, joten ne sopivat hyvin samalle pihalle muodostaen yhtenäisen ja viimeistellyn ilmeen. Käy kurkkaamassa lisätietoja ja kuvia pihamodulista täältä.







Tämä postaus on toteutettu yhteistyössä Stalan kanssa.



Torstaiterkkusin, Jenni


19.2.2014

Superdieetin päätös, plussat ja miinukset!



Luvassa kuvamateriaalia, joka saattaa järkyttää herkimpiä katsojia. 

Pari solariumkertaa olisi siis voinut olla kova sana ennen bikinikuvia helmikuussa, mutta menkööt ;)




Kuuden viikon Superdieetti on nyt ohi! Kasvot on peitetty, sillä tämä kuva lähti myös Fitfarmille, mutta minä se oon :) Painonpudotustavoitehan oli kuudelle viikolle -5kg, se ei toteutunut, mutta mittanauha ja peilikuva kertoo että läskiä paloi juuri sieltä mistä pitikin! Vyötäröltä lähti kuudessa viikossa -6cm ja kiloja karisi -3.5kg, oon tyytyväinen! Mutta eniten iloa tuottaa oikean ateriarytmin löytyminen, kasvisten ja marjojen kulutuksen roima kasvu ja muutos omassa olossa. Olo on paljon energisempi ja reippaampi kuin kuusi viikkoa sitten, vaikka Sisu-vauva valvottaa -jos mahdollista- vieläkin enemmän öisin :) Iho on paremmassa kunnossa, samoin hiukset ja kynnet. Ja bonuksena, kokeilin dieetin puolessa välissä tavoitefarkkujani ja ne menivät päälle niin helposti että otin kaapista vieläkin pienemmät tavoitteeksi, ja nyt nekin mahtuivat päälle!!

Vedin Superdieetin miesten ohjelmalla ja tämä muutos on saatu aikaan yksinomaan ruokavaliota noudattamalla. Kahden pienen lapsen kanssa jokapäiväisten treenien sovittaminen päivään tuntui liian hankalalta. Siispä teille kaikille, jotka mietitte saako tuloksia pelkällä ruokavaliolla niin kyllä saa! Ottamalla treenit osaksi ohjelmaa, olisin varmasti kuudessa viikossa päässyt vieläkin parempiin tuloksiin. Treeniohjeet olivat hyvät, ja otinkin ne talteen yhdessä dieettiohjeiden kanssa myöhempää käyttöä varten. Mieheni, joka lupautui dieettikaverikseni aluksi lähinnä vertaistuki- mielessä, karisti kiloja kuudessa viikossa -5.3kg! 

Mutta ei niin hyvää ettei jotain huonoakin. Kaikilla Superdieetti ei tehoa, ainakaan kuudessa viikossa. On turhauttavaa, kun noudattaa ohjeita ja treenejä pilkulleen, eikä mitään muutosta tapahdu. Näitäkin oli Facebook- ryhmässämme useita. Naisilla dieetti voi vaikuttaa hormoonitoimintaan. Useilla esiintyi varsinkin dieetin viimeisillä viikoilla tiputteluvuotoa, vaihdevuosioireita tai kuukautiset jäivät kokonaan pois. Itse pidän näitä huolestuttavina merkkeinä, ja juuri tuosta syystä lopetin itse dieetin ohjeiden mukaisen noudattamisen viikkoa aiemmin. Itselläni kuukautiset nimittäin jäivät pois ja kärsin 4-5 viikon tietämillä tosi pahasta yöhikoilusta. Minulla kuukautiset alkoivat siis suoraan 3 viikon kuluttua synnytyksestä ja olivat tähän saakka säännölliset. Koska todella moni muu ryhmässämme valitteli samaa, uskon kuukautisten jääneen pois juuri dieetin takia. Asia korjaantui ottamalla ruokavalioon pari viipaletta Realia ja hiukan riisiä, eli hiilarien määrää nostamalla. En siis noudattanut enää viikon 6 ohjeita, joissa hiilarit oli vedetty todella alas, vaan söin omien tuntemusten mukaan.

Hyvää Superdieetissä on paljon, sehän on selvää, ei se homma muuten pyörisi vuodesta toiseen. Johtuuko kiireestä, liiasta työmäärästä vai mistä, mutta foorumin "asiantuntijoiden" vastaukset varsinkin ravintopuolen kysymyksiin olivat usein todella ylimalkaisia, väheksyviä ja sekavia. Ruokavalio-ohjeissa sekoiltiin, eikä informaatio kulkenut. Vastaukset kysymyksiin olivat toteavia, mitään ei selitetty. Ja tämä nimenomaan ravinto-puolella, fysio- ja personal trainer- puolella vastauksia oli oikeasti pohdittu ja niistä paistoi ammattitaito. Mieheni kanssa tultiinkin siihen tulokseen, ettei dieettaajia kannata alkaa opettamaan ravintoasioissa toimimaan itsenäisesti, sillä nythän moni dieetin loputtua sortuu tavalla tai toisella syömään väärin ja ostaa taas puolen vuoden päästä itselleen uuden Superdieetti- valmennuksen ;) Näin se bisness pyörii! Tämä on siis vain oma henkilökohtainen näkemykseni ja kokemukseni asiasta.

Suosittelisinko Superdieettiä? Kyllä, ehdottomasti. Mutta asioita kannattaa kyseenalaistaa ja ottaa selvää miksi ateriat koostetaan tietyllä tavalla, miksi joku ateria syödään ennen treeniä tai sen jälkeen. Kannattaa kysellä ja kysellä kunnes joku selittää, eikä vain totea että tehkää nyt vain niinkuin käsketään ja hymynaama perään :)  Kaikella on syynsä ja ne syyt kannattaa selvittää, jotta pystyy jatkossa itse omin avuin koostamaan järkevästi ateriansa. Itse aion jatkossa syödä hedelmiä ja kaiken värisiä kasviksia, myös juureksia jotka dieetillä oli kielletty. Normaalia ruokaa. Sillä eihän painonpudotus tai normaalipainon ylläpito mitään rakettitiedettä ole, pitää vain syödä vähemmän tai yhtä paljon kuin kuluttaa! Fitfarmin nettivalmennukset ovat loistava keksintö, mutta loistavankin keksinnön voi pilata huonolla asiakaspalvelulla. Foorumin palsta toimivaksi ja vastailemaan asiantuntevat ammattitaitoiset ihmiset niin tyytyväisyys olisi taattu :)


Mites te muut Superdieetin läpikäyneet, olitteko kaikin puolin tyytyväisiä vai jäikö jokin asia kaihertamaan?


Jenni




6.2.2014

Vähän vähemmän raskaana



Moikka! Päätin tuossa jokin aika sitten että ehkä olisi syytä vaihtaa blogin profiiliin vähän vähemmän raskaana oleva kuva, onhan vaavikin jo kohta neljän kuukauden :) Kuvien ottaminen nykyään on ihan oma taiteenlajinsa, omakuvista puhumattakaan. Yleensä siis kuvaan blogiin tulevat kuvat pyjama päällä, tukka pystyssä, kun olen saanut tainnutettua vauvan päiväunille ja esikoiselle vaikkapa Muumit pyörimään. Siistin nopeasti ympäristön mistä kuvat otan ja räpsin menemään. Kuvien käsittely onnistuu hyvässä lykyssä samojen päikkäreiden ja  Muumien aikana, itse postauksen tekemisen joudun suosiolla jättämään toiseen päivään. No entäs ne omakuvat sitten? Uuden profiilikuvan otto sujui näin:

Aamupäivällä Sisu nukahtaa viimein ulos vaunuihin. Mandi haluaa katsoa Barbie- elokuvan. Elokuvan pyöriessä nopeasti hiukset nutturalle, supernopea meikkaus (tässä on meikkaajan ammatista hyötyä!), siistit vaatteet päälle, korkkarit jalkaan ja kameranjalustan viritys. Istahdus tuolille ja kaukolaukaisin käteen, muutama kuva ja kuvien siirto koneelle. Verkkarit jalkaan, ulos heijaamaan vaunuja, kuvien käsittely koneella (kirkastus, kontrasti, vesileimat) ja uuden profiilikuvan vaihto. Aikaa meni kaikenkaikkiaan 1 tunti!


 









Kuvanvaihdon jälkeen olen saanut monta tiedustelua kuvassa näkyvästä puserosta. Se on tämän talven Esprit ale- löytö, ihastuin puseron mustiin nahkajäljitelmä reunuksiin. Olen aina tykännyt Espritin vaatteista, ne ovat laadukkaita, säilyttävät hyvin muotonsa ja värinsä pesusta toiseen. Vaatteissa on usein jokin kiva jippo, kuten tässä nuo nahkaiset yksityiskohdat ja niskassa pieni kullanvärinen nappi.

Koska moni blogini lukija on tällä hetkellä vähän enemmän raskaana, voisin vinkata että Espritillä on myös ihania äitiysvaatteita! :) Itse olen omani löytänyt pääasiassa Ellokselta ja merkin kivijalkaliikkeistä, mutta Espritillä on myös kaunis ja selkeä, suomenkielinen verkkokauppa. Sieltä löytyy kätevästi naisten, miesten ja lasten vaatteet, äitiysvaatteet ja myös kattava valikoima kodintekstiilejä ja sisustustuotteita.



 



Matto ja tuoli kodin1, housut H&M, pusero Esprit, kengät Primark, kello MK

Mukavaa loppuviikkoa!! :)

Jenni



3.2.2014

Haaste: Talven tekstiilit




Coconut White- blogin Padmerine heitti haasteen aiheena kodin talviset tekstiilit! Haaste kuuluu näin:

Ota kuva tai kuvia niistä kodissanne talviaikaan käytettävistä sisustustekstiileistä, joista pidät eniten. Kerro, mistä yleensä löydät mieleisiä sisustustekstiilejä? Minkälaisia ne ovat? Teetkö itse vai ostatko valmiina? Säilyvätkö jotkut tekstiilit samoina vuodesta toiseen? Mitkä ovat suosikkivärejäsi tällä hetkellä?



Meillä tekstiilit vaihtuvat aika harvoin, koristetyynynpäälliset ehkä useimmiten. Matot ja verhot pysyvät samoina läpi vuoden. Suosikkivärejäni vuodenajasta riippumatta ovat kaikki maanläheiset sävyt, valkoinen, harmaa, beige ja musta pieninä ripauksina. Ostan yleensä kaikki sisustustekstiilit valmiina, suosikkiliikkeitäni ovat H&M Home, Ikea, Ellos ja Asko. 




Talvella tekstiilit ovat pehmoisia, pörröisiä ja lämpimiä. Taljat ja viltit kuuluvat ehdottomasti talveen, vaikka tykkään kyllä kesäisinkin illalla kietoutua iltaisin sohvan nurkkaan torkkupeiton alle. Kun valitsen tekstiilejä varsinkin sohvalle, päällimmäisenä on tietenkin kaunis ulkonäkö, mutta myös mukavuus. Meillä ei sohvalla varmaan koskaan nähdä strassikivin koristeltuja kaunokaisia, haluan tyynyjen olevan sellaisia että niiden päälle voi huoletta pieni (ja vähän isompikin) sohvalle nukahtaja laskea päänsä :)





Pentikin 100% villahuopa on superlämmin! Tämä tuli talven pahimpina paukkupakkasina kiedottua myös ulkona vaunukopan ympärille, Sisu kun ei suostu päikkäreitä nukkumaan sisällä laisinkaan... Villa eristää kylmää tosi tehokkaasti ja pieni punaposki oli lämmin muttei hikinien herättyään uniltaan :)




 Mun kiintymys sarvipäihin näkyy toki myös tekstiileissä, ihana koristetyyny on Askosta. Harmaa samettityyny ja mustavalkoinen ornamenttityyny on H&M Home, valkoinen Petteri Punakuono- tekstityyny on Ellokselta. Taljojen haluan olevat putipuhtaan valkoisia, siksi olen päätynyt Ikean tekoturkistaljaan. Ei vedä vertoja pehmeydessä aidolle taljalle, mutta tykkään silti! On ihanan valkoinen ja pehmoinen. Verhot ovat pellavaa ja ne on tilattu Ellokselta.




 Aulassa Bestå- penkin päällä on toinen Ikean taljoista ja sama Petteri Punakuono- tekstityyny kuin sohvalla, täällä vain toisinpäin. Sen takana oleva raitatyyny on H&M Home. Nyt onkin ajatukset jo kevään tekstiileissä, sarvipäät saavat ainakin väistyä odottamaan ensi talvea! :)

Haluaisin haastaa vielä muutaman blogin esittelemään omat talviset tekstiilinsä ennenkuin kevät valtaa heidänkin kotinsa:








- Jenni

 

1.2.2014

Super(dieetti)ruokaa



Valitan, dieettijutut senkuin jatkuu ;) Kuten olen jo maininnutkin, tämä dieetti ei vastaa laisinkaan mun käsitystä "dieetistä". Olen ajatellut että dieetillä syödään mautonta heinää ja ylipäätään vain vähän ruokaa. Olen ollut ihan hakoteillä! Nyt olen syönyt suurempia annoksia kuin koskaan ennen, ilman ähkyä. Oikeasti maistuvaa, oikeaa ruokaa! Paljon. Usein.


Itsetehtyä kebabia, riisiä ja vihanneksia.


Mitä mä sitten ennen tätä dieettiä söin kun söin paljon vähemmän ja silti painoni vain nousi? Enkä nyt puhu raskauden aikaisesta luonnollisesta painonnoususta.

  • Aamuisin n.klo 8.00 ennen töihin lähtöä join puoli litraa kahvia maidolla ja vettä.
  • Töissä puolen päivän aikaan söin yleensä ruisleivän, päällä Oivariinia, juustoa ja kinkkua ja maustetun jugurtin.
  • Jos oli hyvä päivä, olin muistanut ottaa mukaan edellispäivän ruokaa tai mikrovalmisruuan.
  • Pitkin päivää saatoin nälissäni napsia kaapista keksejä ja join lisää ja lisää kahvia.
  • Illalla kuuden maissa kotona olin jo niin nälkäinen että olisin voinut syödä jääkaapin tyhjäksi! Söin päivän ensimmäisen lämpimän aterian n.klo 19. Se oli yleensä ihan perusruokaa, kuten makaronilaatikkoa. Valitettavan usein kuitenkin skippasin koko ruuan syömällä pari ruisleipää juustolla ja kinkulla. 
  • Illalla saatoin napsia karkkia tai keksejä ja iltapalan söin n. klo 22, ette ikinä arvaa- pari ruisleipää juustolla ja kinkulla :D

Ruokavalioni koostui siis lähinnä ruisleivästä, sokerisista jugurteista ja kahvista. Hedelmiä onneksi söin silloinkin, mutta esim. proteiinit ja hyvät rasvat loistivat poissaolollaan. Ateriarytmistä ei ollut tietoakaan ja söin aivan liian vähän. Kaloreita kyllä kertyi. Pää särki usein ja olo oli tosi voimaton. Väsyksissäni kiskoin litratolkulla kahvia ja napsin keksejä, joiden voimalla jaksoin taas hetken.

Joten tämä ruoka ei vain tunnu dieettiruualta! Tässä muutama esimerkki ruuista, joita me ollaan tällä dieetillä syöty ekan kolmen viikon aikana. Huomaatte kuvista, että olen tosiaan hiukan kaidan tien reunamilla kuljeskellut, kaikki kasvikset eivät lautasellani ole vihreitä, vaan olen silloin tällöin pistänyt elon risaiseksi porkkanalla ja värillisellä paprikalla! Wicked ;)

Aamiainen / iltapala

Aamu- ja iltapalalemppari, rahkaa ja marjoja. Lisänä Whey, kuitu ja lesitiini.

  • rasvatonta maitorahkaa
  • marjoja
  • Fast:n Whey- proteiinijauhetta Mansikka
  • Fiber- kuitulisää
  • soijalesitiiniä
Lisäksi juon pari kuppia kahvia maidolla ja n.1l vettä. Aamulla otan myös kilpirauhaslääkkeen, c- vitamiinin, monivitamiinin ja Q10- kapselin.

 Lounas / päivällinen
Kanaa, riisiä ja vihanneksia.
  • riisiä
  • maustamattomia kanan fileepihvejä, paloitellaan, paistetaan ja maustetaan taco-mausteella
  • kurkkua, paprikaa, rucolaa
  • avokadoöljyä
Välipala

Välipalana omena, cashewpähkinöitä ja prodepatukka.
  • hedelmä
  • vettä ja kahvia
  • proteiinipatukka
  • cashewpähkinöitä
Patukan kanssa maistuu kupillinen kahvia :)

Lounas / Päivällinen
Kanaa, riisiä, vihanneksia ja raejuustoa

  • Maustamattomia kanan fileepihvejä, paloitellaan, paistetaan ja maustetaan 
  • riisiä
  • rasvatonta raejuustoa
  • kukkakaalia, paprikaa, kurkkua
  • oliiviöljyä 

Lounas / Päivällinen

Jauheliha- kukkakaali- paprikapaistos, riisiä, raejuustoa ja vihanneksia.

  • 10% naudanjauheliha paistetaan ja maustetaan
  • pannulle sekaan kukkakaalia ja paprikaa
  • riisiä
  • rasvatonta raejuustoa
  • paprikaa
  • rypsiöljyä
Lounas / päivällinen

Lohta, riisiä ja höyrytettyjä vihanneksia.
  • Kirjolohi uuniin suolattuna ja pippuria päälle
  • riisiä
  • höyrytettyä kukkakaalia, parsakaalia, (porkkanaa), päälle suolaa
  • avokadoöljyä

Päivän toisen aterian olen syönyt ilman riisiä / pastaa / perunaa. Vain lihaa tai kanaa ja kasviksia siis.
Iltapalaksi syön saman rahkasetin kuin aamulla, ilman lesitiiniä. Illalla otan c- vitamiinia, kalaölykapselit, kalkkitabletit ja vahvan  D-vitamiinin. Pitkin päivää juon vettä, yhteensä 4l päivässä. 

Nyt dieettiä on takana kohta neljä viikkoa, kaksi viikkoa vielä edessä. Tällä neljännellä viikolla hiilareita on vähennetty ja tälle viikolle ajoittui myös tankkauspäivä, siitä kerroinkin edellisessä postauksessa. Viidennen viikon ruokavaliosta hiilareita on vähennetty entisestään, tällä pyritään saamaan kroppa ketoosiin. Itse kuitenkin jatkan neljännen viikon tapaan, en riskeeraa imetystä ketoositilalla.

Ilmoittauduin muuten Crossfit- valmennukseen joka alkaa huomenna! :) 30; hintaan kuuluu kaksi ohjattua yhteistuntia personal trainerin kanssa ja kirjalliset ohjeet itsenäiseen jatkoon. Crossfit on lajina niin rankka, että liikkeet on ehdottomasti osattava suorittaa oikein. Niinpä lajiin tutustuminen on hyvä aloittaa ammattilaisen opastuksella! Onko crossfit- treenareita teissä lukijoissa? Ootteko tykänneet?  Voipi olla että edessä on niin hitokseen kovat treenit, et mie romahan kuntokeskuksen lattialle ;)


Jenni