8.4.2016

Äidin juoksuaika





...ja iskänkin! Me nimittäin aloitettiin viikko sitten sunnuntaina kesäkuulle kestävä paikallisen urheiluseuran järjestämä juoksukoulu. Ajatus juoksukouluun osallistumisesta on ollut mielessä jo pitkään, polvivammojen takia oikean juoksutekniikan opettelu on erityisen tärkeää ja tuntui että yksin juoksin väärin. Aloitin liian kovaa, liian kovilla sykkeillä ja sain vain polveni kipeiksi. Hankin talvella vanhan Polarin tilalle uuden Suunnon sykemittarin ja siitä on helppo seurata että juoksu kulkee optimaalisella sykealueella.

Juoksu on harrastuksena niin helppo ja kiva, että haluaisin pitää siitä kiinni. Aika näyttää miten polvet kestävät. Ohjaajallamme on myöskin takana polvivammoja ja leikkauksia, joten ehkä minullakin on vielä toivoa :) Oli ainakin helpottavaa kuulla ja itsekin todeta, että oikealla juoksutekniikalla polviin kohdistuvaa kuormitusta voidaan selvästi vähentää! Kesäkuussa häämöttävä kymppi tuntuu kyllä todella kaukaiselta haaveelta, vielä mahdottomalta saavuttaa. Toisaalta hyvä, että on jokin julkinen motivaattori kehittyä, mutta toisaalta ramppikuume voi aiheuttaa vain turhia paineita rennoksi tarkoitettuun harrastukseen...




Olen tänä keväänä jo ostanut useamman parin tennareita kuin koko aikuisikänäni, mutta ehkä on vielä taivuttava hankkimaan yhdet kunnon juoksukengätkin. Nuo ylimmän kuvan Nike Roshe Onet hankin ihan puhtaasti kaupunkikäyttöön, en lenkkikengiksi. Samaan tarkoitukseen on tullut hankittua myös uudet valkoiset Air Maxit ja itse asiassa parit muutkin tennarit :)

Vinkiksi muuten kaikille muillekin tennareita hankkiville, kannattaa aina katsastaa lastenosasto! Itse ostin nuo ylemmän kuvan mustat Niket Zalandon lastenpuolelta alle kuudellakympillä ja Air Maxitkin löysin sieltä monta kymppiä edullisemmin kuin mitä saman kokoiset, samat kengät aikuisten puolelta. Noita mustia siellä ei enää tällä hetkellä ollut, mutta ihanat kaupunkikengät kevääksi olisi nämä sirot valkoisetkin Roshe Onet.
 
Toistaiseksi ajattelin pärjätä pari vuotta vanhoilla, aika vähällä käytöllä olleilla Niken Free 5.0- juoksukengillä, mutta kiva olisi jossakin vaiheessa testata myös paremmin vaimennettuja kenkiä. Noissa Free 5.0 ei vaimennusta ole käytännössä ollenkaan ja ne sopivatkin parhaiten vapaa-ajan käyttöön tai kevyeen metsäjuoksuun, ei kovalle asfaltille. Erityisesti Asicsen Gel Nimbus- kengistä olen kuullut paljon kehuja ja nähnyt niitä monen juoksijan jalassa. Hyvin vaimennettuihin klassikoihin kuuluu myös Niken Pegasukset ja Adidaksen Boostit.

 Olisiko sulla suositella hyviä juoksukenkiä kovalla alustalla juoksevalle polvirustovaivaiselle?  :)


Tänään on lenkkien suhteen lepopäivä ja sen kunniaksi uunista tuli juuri pari pellillistä pullaa! Tietääpähän taas miksi juosta ensi viikolla, heh :) Ihanaa perjantaita!

Jenni

 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaunis kiitos kommentistasi! :)