29.5.2016

Ihan pähkinöinä




Yhteistyössä Nutisalin kanssa.

Huhhuh mikä viikko! Sellaista haipakkaa menty että tänään viikon viimeisen työpäivän päätteeksi jaksoin vain kaatua sohvalle! Vasta eväiden jälkeen jaksan tsempata hymyä huulille, myönnän olevani ihmishirviö nälkäisenä ;) Töissä nopeat välipalat ovat tulleet tutuiksi, tosin tänään ei aikaa ollut edes niille. Mutta olen yrittänyt pitää laukussa myslipatukoita, kuivattuja hedelmiä ja pähkinöitä. Niistä saa nopeasti energiaa :)

Indiedaysin blogitapahtumassa tutustuin Nutisalin pisteellä aika herkkuun. Siinä kuohuviinipäissäni (heh, tapahtuman sponsorit tietäen mitä muutakaan voisi odottaa!) kierrellessä rapsakat suolapähkinät tulivat eteen kuin tilauksesta. En yleensä välitä suolapähkinöistä, ne ovat makuuni liian rasvaisia ja tönkkösuolattuja. Näitä kuitenkin jäin oikein pidemmäksi aikaa makustelemaan, sillä perinteisistä suolapähkinöistä poiketen en saanutkaan suuhuni kitalakeen tarttuvaa rasvakerrosta ja verenpainemittarit poksauttavaa suola-annosta. Rapeat, herkullisesti maustetut cashew- pähkinät maistuivat ihan oikeasti hyviltä! Rasvaisuuden puuttuminen ja pähkinöiden aito tuore maku tulevat kuivapaahtamisesta, näiden pähkinöiden valmistuksessa ei siis käytetä lainkaan lisättyä öljyä. Kuivapaahtamisella pähkinöiden herkullinen ominaismaku pääsee oikeuksiinsa. Nerokasta!

Blogitapahtumassa Nutisalin pisteellä oli tarjolla pähkinöitä kahdella eri maulla, sipseistä tuttua mausteista Sourcream & Onion- pähkinää, sekä yksinkertaisen hyvää Pepper & Salt- makua. Viimeksi mainittu suola- mustapippuri oli oma suosikkini, sen sijaan lasten suuhun hupeni kotona tuliaisina tuodut Sourcream- pähkinät :) 


Vaikka pähkinät ovat aina melkoinen kaloripommi, käytän niitä silloin tällöin juurikin nopeana välipalana ja tuomassa salaattiin mukavaa rousketta ja makua. Tässä ehdottomasti paras vaihtoehto suolapähkinöille illanistujaisiin, ruuanlaittoon ja retkievääksi. Cashewpähkinät sisältävät pähkinöistä eniten rautaa ja sinkkiä, sen lisäksi siinä on jodia, fosforia ja magnesiumia. Kuivapaahdetuista Dry Roasted- pähkinöistä löytyy näiden kahden cashew- pähkinämaun lisäksi kolme maapähkinävaihtoehtoa: makea Sweet Honey, pikkuisen kipakka Mild Chili ja tuttu Sourcream Onion. Maapähkinä ei muuten nimestään huolimatta ole pähkinä ensinkään, vaan palkokasvi. Tämän opin lueskellessani Nutisalin pähkinäkoulua! Tämä ensimmäisenä Pohjoismaihin myyntiin tuotu pähkinä sisältää pähkinöistä eniten proteiinia ja runsaasti kuitua. Karkkipäivänä voisikin seuraavaksi herkutella makeilla Sweet Honey- pähkinöillä ja Mild Chili- pähkinöitä voisi kokeilla kanasalaattiin!


 Rentoa sunnuntai- iltaa ja kivaa alkavaa viikkoa :)

Jenni



2 kommenttia:

Kaunis kiitos kommentistasi! :)