13.3.2018

Avaimet hyvään uneen



Nyt kun olen viimeyöt nukkunut tosi huonosti, olen erityisesti alkanut arvostaa kunnon yöunia. Vaikka tähän omaan kivusta johtuvaan unettomuuteen ei oikein vippaskonsteilla voikaan vaikuttaa, ei silti kannata aliarvioida vartaloa kunnolla tukevan patjan ja laadukkaiden täkkien ja tyynyjen vaikutusta. Puhtaat, luonnonmateriaaliset petivaatteet ja makuuhuoneen raikas ilma ovat niin ikään avaimia hyvään uneen. Itse turvaudun näiden edellämainittujen lisäksi usein myös rentouttaviin huonetuoksuihin ja satunnaisesti myös melatoniinitabletteihin ja unimaskiin.

 Petasin viikonloppuna sänkyyn puhtaat pellavalakanat, tuuletin täkit ja pesin tyynyt. Oman tyynyni vaihdoin JYSK:n pressipäivänä saatuun Scandinavian Sense-sarjan uutuuteen. Tyyny on ihanan muhkea ja sen päällinen on 100% GOTS* sertifioitua puhdasta puuvillaa. Puuvillapäällysteinen tyyny hengittää eikä hiosta pään alla. 800g kuohkeaa täytettä tekee tästä tyynystä yhden JYSKn muhkeimmista.

* GOTS (Global Organic Textile Standard) on maailman johtava puuvillan ja muiden materiaalien luonnonmukaista tuotantoa kuvaava standardi. 
 
 Peittona olen vähän yllättäen tykännyt kallista ja laadukasta untuvapeittoani enemmän varapeitoksi hankitusta TROMVIK peitosta. Se on lämmin olematta hiostavan kuuma, tarpeeksi painava ja täytteeltään ihanan kuohkea peitto. Taajaan, läpi peiton menevät tikkaukset pitävät täytteen tasaisesti peiton joka kulmassa, pesusta ja ravistelusta toiseen. Ajatuksena onkin vaihtaa pikkuhiljaa meidän loputkin peitot näihin. 

Mikä onkaan ihanampaa kuin illalla kömpiä puhtaisiin kahiseviin ja tuoksuviin lakanoihin, viileässä, raikkaassa ja tarpeeksi pimeässä makuuhuoneessa. Jos lakanoiden vaihtamisprosessi ei olisi koko perheen sänkyihin pesuineen ja kuivatuksineen niin aikaavievä homma, vaihtaisin ne vieläkin useammin nykyisen viikon-kahden viikon sijaan. Suunnilleen kahden viikon välein käännämme myös petarit ja joustinpatjat käännetään muutaman kuukauden välein. Näin patjat kuluvat tasaisesti ja jousitus pysyy kunnossa. Kun esimerkiksi sängystä yleensä aina noustaan tietystä kohtaa patjaa, juuri siitä kohdasta jousitus alkaa nopeimmin väsähtämään. Kannattaa siis kääntää patjat, mutta myös keikauttaa välillä pääpuoli jalkopäähän ja taas toisinpäin. Sänkynä meillä on vasta pari vuotta vanha IKEA VALLAVIK, mutta petarin siihen voisin jo uusia. Haaveilen tästä JYSK GOLD T110:stä, mutta se on sen verran arvokas petari, että hankintaa täytyy vähän vielä lykätä.


 Tämä Dermosilin huonetuoksu on ollut kovassa käytössä, mutta aivan sellainen puhtaan pyykin / puuvillan tuoksuinen suihke se ei harmikseni ole. Oikein kiva, raikas ja rauhoittava tuoksu kylläkin. Rauhoittava vaikutus saattaa olla enemmänkin placeboa, sillä olen ottanut tavaksi suihkauttaa tätä lakanoihin juuri ennen nukkumaanmenoa. Tietyt rutiinit iltaisin olen myös kokenut näin aikuisenakin unen kannalta hyviksi jutuiksi. Hiilihydraattipitoinen iltapala, kevt venyttely ja kirjan lukeminen ennen nukkumaanmenoa nopeuttavat nukahtamista. Jos jokin asia kalvaa mieltä, niin tiedän etten saa unta ennen sen selvittämistä. Minun ei siis auta siirtää jotain hommia huomiselle, ne rästihommat vaikeuttavat nukahtamista ja tulevat lopulta painajaisina uniinkin ;)

Kuinkahan paljon mahtaa huominen oma lääkärikäynti vaikuttaa unentuloon ensiyönä, jaiks. Siinä vihdoin selviää kuinka pahasti jalan jänteet ovat revenneet. Toivon todella että tämän perheen epäonni näissä loukkaantumisissa lopulta kääntyisi. Tänään oltiin Sisun kanssa lähdössä aamulla päiväkotiin kun toinen veti liukkaalla kivilattialla nurin ja löi kasvonsa kovaan lattiaan. Päiväkotiin lähtö vaihtuikin lennosta polikäyntiin kun leuan vuotava vekki näytti sen verran syvältä. Sisun kanssa onneksi selvittiin haavan liimauksella ja teippauksella tikkaamisen sijaan. Tämä päivä ollaankin sitten otettu ihan iisisti ja vielä yöllä täytyy käydä herättelemässä aivotärähdysriskin takia.


Kauniita unia!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaunis kiitos kommentistasi! :)